kulturkväll på fina gatan i stan

I går var jag i butiken Buyfair på Wollmar Yxkullsgata ett stenkast från Mariatorget. Där hölls nämligen en föreläsning om Palam, som var ett av besöken vi gjorde på vår studieresa till Indien i vintras.
.
När jag kom in bjöds det på dryck och lite mat. Här är Anna som höll i halva föredraget.
.
Butiksföreståndaren Annika var jättegullig och såg till att alla i publiken var välförsedda med tilltugg. Hon har haft butiken på söder sedan hösten 2011 och kan verkligen berätta varje produkts historia! Butiken är genomgående en butik för ekologiska, rättvisa varor med en liten hörna även för secondhand.
.
Det bjöds på himelsk fruktbricka överringlad med choklad (fairtrade givetvis), ost och kex, hemgjord olivröra och ekocider.
.
smarriga hemgjorda praliner
.
sen fick vi slå oss ned och lyssna
.
Det var en jättefin föreläsning om hur Palam startat och utvecklats under åren. Deras mål har alltid varit att hjälpa de mest utsatta. Sverige importerar som bekant tvål från Palam, och Indiska är den största återförsäljaren. Jag har skrivit lite om det här. Johanna visade en fantastisk liten film från vårt besök, jag hoppas hon lägger ut den till allmän beskådan snart, så ska jag länka!
.
Johanna som höll i andra halvan av föredraget var jättefin i sin indiska dress från värdlandet.
.
Efter Palam-föredraget berättade Anneli om sitt volontärarbete i Nicaragua.
.
Sen blev det mingel och jag gick lös med kameran i butiken.
.
Buyfair är en riktig guldgruva för nördar som jag. De säljer bl.a. Etchletic-pjucksen som jag spanade på förra året via olika internetbutiker. Men som ni vet, köpstopp!
.
Underkläder i ekobomull
.
Jag bara väntar på att något barn i min närhet ska fylla år så jag får anledning att köpa hippiekaninen:)
.
Hudvård och färgglatt porslin. I övrigt kan man här hitta bl.a. sytråd i ekobomull, kaffe, te och choklad förstås, presentartiklar och pants to poverty!
.
Innan vi visste ordet av hade tre och en halv timme gått och det var dags att ta adjö! Tack ni som gjorde det till en fantastisk kväll:)
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0