ska det va så ska de va

El Naturalista - Duna
Ethletic - High Top Sneaker (FSC & Fair Trade)
Terra Plana -Simone Veg Leather
Simple - Sidecar
Ethletic - Rain Boots (FSC & Fair Trade)
El Naturalista - Orgánico
'
Här går det undan jag vet. Ena dan ska jag inte shoppa på ett år och andra dan kollar jag in skonyheter. Om (och det är ett stort Om) jag köper några nya skor framöver så blir det från några av dessa märken. De har alla gemensamt att de verkar för en hållbar produktion.
'
El Naturalista använder rågummisula i sina skor och använder spilläder som de färgar med vegetabiliska färger (konventionella skotillverkare använder metallbaserade medel samt kemikalier) Skorna utforming är inpirerad av naturen och är oftast väldigt utmärkande.
Ethletic är ett mycket intressant varumärke. De Converse-liknande skorna och gummistövlarna tillverkas i naturmaterial. Bomullen är ekologisk och Fair Trade märkt, liksom gummit. De är även märkta med FSC som står för Forest Stewardship Council, det Internationella märket för skogsskydd.
Terra Plana (=platt jord) tillverkar skor med tunn läst och marknadsför sig själva med namn som "barefoot  shoes". De strävar efter att påverka miljön så lite som möjligt och använder återanvända material och syr det mesta istället för att limma.
Simple är ett kaliforniskt företag. De använder endast ekologiskt odlade eller återanvända material i sina skor, som exempelvis petflaskor och bildäck till sulorna. Nästan alla skor är sportiga.
'
El Naturalista - Orgánico i grönt får gärna flytta in hos mig! (alla märken säljs i svenska webbutiker)
'
translate

I want sustainable shoes

Kommentarer
Postat av: Ulrika Mensch

Kolla in www.ethletic.se så hittar ni återförsäljare av Ethletic i Sverige, Finland och Danmark!

2011-09-14 @ 15:20:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0