happy soap

Jag har en ny favorittvål tillika stapelvara
den luktar himla gott! dessutom är den lite extra bra
Den är nämligen rättvist producerad tvål från Indien
'
Och som att det inte vore nog med det ska jag och mina kursare besöka bl.a. fabriken i Tamil Nadu där företaget Palam har sitt säte och tvålen tillverkas! Vi åker nämligen till södra Indien i januari för att besöka Fair Trade-producenter och se hur Fairtrade fungerar i praktiken för odlare och hantverkare. Hur livet skiljer sig åt för människor som arbetar i konventionell handel vs Fairtrade (där det gör det, naturligtvis)
'
En annan bra grej är att tvålen, förutom i världsbutiker runtom i landet, finns att köpa på Indiska! Varför ska man behöva leta efter speciella butiker för att handla schyssta grejer?! Självklart ska man om man kan, stötta de små butiker som bryr sig om var och hur deras varor produceras och faktiskt tar riktigt ansvar! men visst vore världen ännu lite bättre om man kunde lita på att allt vi handlar är rättvist. när stora företag börjar ta det ansvaret är det lättare för marknaden att växa.
'
just den här tvålen innehåller palmolja, och det är jag personligen lite skeptisk till då den industrin inte brukar omnämnas i finare sammanhang precis. jag ska komma ihåg att fråga om detta när jag besöker fabriken. dock vill jag gärna tro att detta frågetecken väger upp för min gamla olivtvål, som knappt gick att spåra överhuvudtaget, och vars ursprung var höljt i mystiskt dunkel!
'
Här kan man läsa om Palam
'

Kommentarer
Postat av: Helena

Vad roligt att du ska besöka Palam! Jag var där redan 1991 och gjorde ett fältarbete tillsammans med en kurskamrat. Blir lite avundsjuk, skulle gärna åka tillbaka, men får nog nöja mig med tvålen så länge. Fin och intressant blogg du har förresten!

2011-12-19 @ 18:57:07
Postat av: Sofia

oj spännande! vad undersökte ni då?

2011-12-20 @ 20:29:00
URL: http://lomeyende.blogg.se/
Postat av: Helena

Vi pratade med familjerna som bodde och arbetade på Palam, som väl var ganska nytt då. Vi undrade hur de själva uppfattade att arbeta och leva där. Som jag minns det hade de flesta fått det bättre - inkomst, utbildning, boende - men det fanns även en upplevelse att de levde isolerade från övriga samhället. Att flytta till Palam var ju samtidigt att träda ut ur kastsystemet. Ska bli spännande att se hur det är idag. Hoppas att du skriver lite om det senare!

2011-12-21 @ 11:29:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0