stök och skuld


 
 
 Mycket som händer nu! Internutbildning på nytt jobb och i helgen jobbade jag mina första nerviga dagar. Jag stökar och fixar i stugan inför sommaren redan. Ser fram emot stuglivet! Har målat en del av innertaket nu men det behövs ett lager till. De stora rosmarinerna och lavendeln har flyttat ut i trädgården och jag sitter mellan varven i verkstaden och hamrar, men även verkstan ska flyttas ut och monteras i stugan snart! Ska bli så skönt att ha grejerna på ett ställe. Och trots att jag aldrig fått klagomål på oljud så är det inte kul att sitta i en lägenhet och hamra metall i timmar, för det Låter, tro mig. Och jag som är nattmänniska jobbar som bäst med smyckena när gemene man gått och lagt sig! Men i stugan kan jag sitta uppe utan med risk att störa någon, ska bli så skönt!!:)
 
Det är allmänt kaos både här och där, utanpå och inuti, men ändå känner jag bitarna falla mer och mer på plats. Jag reder ut oredan som trasslat till sig det senaste året och inser att valet alltid är mitt. Hur jag vill leva, arbeta och vila. Läser Bear Hearts ord om skuld igen ur boken vinden är min mor;
 
"Ordet skuld betyder i själva verket ge ansvaret för. Om jag tänker lägga skulden på dig för mina olyckor, överlämnar jag alla mina känslor till dig och säger; här, ta hand om dem. Men är du kvalificerad att hantera mina känslor? De är mina känslor så varför hanterar jag inte dem själv? Det är lättare att lägga skulden på någon annan. Det är inte så lätt att betrakta sig själv ärligt och det är därför de flesta av oss fortfarande håller fast. Släpp!" (nedkortad version)
 
Hur lätt är det inte att känna igen sig i den beskrivningen? Jag gör det åtminstone, men samtidigt förstår jag att det är en källa till lidande att hålla på såhär. Och jag önskar att jag kunde vara så done with that!
 
Innan jag började jobba satte jag mig ner och skrev en lista på hur jag vill ha det (eftersom det inte är ett fast 9-17 jobb). Hur mycket tid jag vill lägga på nya jobbet, egna företaget samt andra projekt. För jag vet hur jag är. Jag är en DOer, som lätt gör mer än vad som är tänkt. På gott och ont. Men min livsstil ger mig också friheten att välja. Halva året bor jag så billigt att jag skulle klara mig på att jobba 2 dagar i veckan.Det är balansen som är svårfunnen till en början, men jag har gjort det här i så många år nu att det sitter mer i ryggraden än något annat. Men det är bara när jag agerar med hjärtat som det fungerar. Det senaste året har gjort mig känsligare, mer angelägen om att verkligen lyssna inåt. Och jag är tacksam för motgångarna. Det är bara dem och acceptansen som kan få mig att se och vandra framåt. Jag lärde mig läxan. Så länge jag väljer att betrakta och hantera mina känslor själv. Inte ge ansvaret till någon annan. Och jag tror jag är redo att släppa taget om det som hände nu.
 
 
(tulpanerna är förresten från ulriksdals handelsträdgård. vi åkte och skaffade en bukett i deras självplock)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Miri

Bear Heart s bog er så god. Jeg kan læse den igen og igen, og hver gang opdager jeg nyt :)

2015-03-25 @ 18:24:18
URL: http://vandreblandtege.blogspot.dk/
Postat av: Laila

Fine ord du har. Reflektioner. Jeg kan også bruge Bjørn Hearts citat og har bogen liggende her hos mig. Synes, når jeg kigger tilbage på mit liv, så har jeg også i perioder været dér og er det måske endda netop nu? Og jeg har bagefter skullet vikle det hele ud og tage det hjem, der er mit. Og selvom det gør ondt, så giver det allermest mod, kraft og styrke. Man vokser lidt hver gang, føler jeg. Det er smukt.
Jeg ønsker dig et godt forår med alt det nye:)
Klem fra Laila

2015-03-26 @ 15:58:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0