insikt

 

Jag glömmer lätt att min livsstil har förändrats drastiskt på några få år. ibland känns det som att jag alltid levt som jag gör. Jag blir påmind när andra påpekar hur jag gör saker som ingår i vardagen. Men jag antar att det är så man lär sig också. Jag hungrar efter att lära mig mer, och älskar att se och fråga hur andra gör, som är mer hardcore än jag själv.

 

Jag har haft vänner på besök i helgen och även om de inte kommenterar och frågar om allt så blir Jag väldigt medveten om hur vanemässigt jag gör saker som för andra inte är självklara. Bara en sådan sak som att jag hämtar vatten för att jag inte har det inomhus. Och att det av just den anledningen blir en naturlig ransonering av dricksvatten här hemma. Till dusch, tvätt och disk använder jag regnvatten som jag samlar i stora tunnor runt mitt lilla hus. Att nästan ingenting får slängas i sophinken utan ska komposteras eller sorteras. Att jag planerar de enklaste saker som att duscha och tvätta håret efter hur länge solen är uppe och vilket väder det är. det är ingen hit att komma på tanken när det är kväll och närmar sig 0°c ute, eftersom jag har ett ouppvärmt duschrum i ett uteförråd.

 

Många skulle nog se det som ett offer att leva enkelt. Jag vet att jag själv skulle gjort det för tio år sen. Men på vägen har saker förändrats. Mycket tack vare de åren jag bodde mycket utomands, många oväntade möten och faktiskt, internet. Här frodas bloggar, artiklar och filmer om männsikor som valt att lägga undan många moderna bekvämligheter och söker nya eller gamla sätt att göra saker och ting på. Det gör mig så otroligt inspirerad! Vi söker väl alla efter ett sätt att leva som ger tillfredställelse, och det finns så många sätt att göra det på. För mig funkar det här livet. Det sporrar mig att veta att jag inte bara gör något för min egen skull. Även om jag personligen varit gynnad av det system som vi lever i, så är det inget jag tror på i längden.

 

En aspekt av det hela är förstås ekonomiska resurser. Anledningen att jag tog steget att flytta till en stuga med ”få bekvämligheter” var för att spara pengar på boende, slippa magasinera undan mina möbler etc medan jag studerar. Och samtidigt får jag bo nära marken, nära naturen. Jag hade råd att köpa stugan för att jag tidigare jobbat väldigt mycket. Och nu jobbar jag istället väldigt lite och kan leva på det tillsammans med studiebidraget jag får från csn.

 

Allt detta innebär också att jag känner mig fri på ett sätt som jag inbillar mig är ganska sällsynt om man lever i ekorrhjulet. Även om jag aldrig blir och inte heller strävar efter att bli helt fri från systemet, så har jag så mycket större valfrihet nu, än vad jag tidigare förstått. Det ger också insikt om att systemet går att ändra på. Det är en insikt jag inte skulle vilja byta bort.

 

 

Kommentarer
Postat av: Daniel

Där du är det är dig jag vill jobba mig. Genom att bygga upp de ekonomiska resuser man har så man kan dra sig tillbaka på en liten gård tillsammans med liksinnade och leva ett enklare liv utan stressen från stan.

Fast blir lite nyfiken när du skriver såhär hur du ser på livet efter studierna nu. Siktar du på bo kvar? Siktar du på att skaffa en egen / större gård?


mvh Daniel

Svar: oj hej hopp, det var längesen du skrev det här ser jag. ja jag ser på stugan som ett pilotprojekt. det var ett snabbt beslut att skaffa den, annars skulle jag bli tvungen att skaffa något ändå. jag flyttade ju för att studera och hade ingen lust att magasinera bort alla mina saker. det är ju inte långt kvar på studierna nu, bara drygt 2 månader. idén var från början att bo här några år, kanske i kombination med vinterkollektiv.. men som det är nu vet jag inte om jag vill vänta. vi är några vänner som vill flytta ut på landet, som har både affärsidé och kunskaper i allt från odling, snickeri och kollektiv-anda. under vintern har vi besökt andra kollektiv som tillsammans driver affärsverksamhet och det har känts väldigt inspirerande och hoppfullt. kanske nästa år, vi får se. men visst jag vill absolut bo på landet med mark, djur och människor.
Sofia Nordahl

2014-01-06 @ 16:04:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0