ute

 
 
Vad sägs om en rundtur i trädgården? Det har hänt mycket sen sist och inte minst utomhus. Massor av fynd har jag gjort den senaste tiden, men den största skillnaden har naturen själv gjort förstås! ( I farstun har jag förresten ett fikonträd)
 
 
Jag marktäcker nästan överallt nu, med det som finns att tillgå- löv. det optimala är ett jämnt, lite tjockare lager för att behålla fukten i jorden och locka maskar upp till jordytan. 
 
 
Ännu har jag inte haft mycket ro av att bara njuta i trädgården men det finns gott om sittplatser efter diverse olika städningar här i området. stolarna till den här gruppen hittade jag på en skrothög kvällen innan en container kom och tog med sig rubbet. tur för mig men det var massor av gamla möbler kvar som vare sig jag eller någon annan tog hand om. brännbart.
 
 
kommer ni ihåg de här lådorna? de hänger med än! och ännu roligare är att alla handtag och knoppar som jag tog tillvara på samtidigt (bortskruvade) nu har hamnat på de nymålade luckorna i mitt kök. ska visa snart.
I denna låda bredsådde jag vanliga gula ärter från mataffären och käkar skotten på frukostmackan!
 
 
Gräsmattan är full av vitklöver och humlorna älskar det! Biodling hade varit fint, kanske i nästa hem om jag har mer plats. (Blå möbler och odlingslådor från soprummet(!)
 
 
Jag hoppar innerligt att det här blir bästa platsen i sommar.
 
med kuddar och mys tänker jag mig det! sänghimlen hade jag i mitt flickrum men den fick stoppas undan när jag kom upp i tonåren. så fint att den fanns kvar nu när jag kan uppskatta den igen.
 
 
Jag har sen i höstas planterat rabarber, hallon och krusbär. I de utvidgade rabatterna växer numer örter som salvia, pepparmynta och körvel. nästan varje vecka planterar eller sår jag något nytt. jag hittar ogräs mellan raderna som visar sig vara ätbart och smakar som sallad (våtarv) och jag får små sticklingar från höger och vänster som jag petar ner här och var. men framför allt har jag lärt mig att slå av lite på takten och inte låta trädgården styra över mig och mitt ordningssinne. 
 
 
det är ju det som behövs!
 
(nu har jag förresten gett efter för en internetstickaka, så det är mkt möjligt att det kommer hända saker här, både mer och oftare:-)
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: lisa

mys!

2013-06-25 @ 19:02:24
URL: http://popflickan.blogg.se
Postat av: Alicia

Åh, vilket underbart inlägg! Och så äventyrligt inlett. Vill genast ta mig an en odlingslott någonstans, och fylla det av balkong och fönsterrutor som inte redan är fyllda till bredden av potatisblast och krokiga paprikor. Du är så evinnerligt inspirerande.

2013-06-26 @ 08:15:27
URL: http://aliciasivert.blogspot.com/
Postat av: Nils

Fina bilder som vanligt!
Skall prova så gula ärtor genast!
//N

Svar: kul:) det går snabbt också, vilket ju alltid är ett plus!
Sofia Nordahl

2013-06-26 @ 11:03:58
URL: http://nisseitorpet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0