finders keepers



eftersom jag älskar att odla visste jag långt innan snön kom hur mitt uterum skulle ordnas. balkongen skulle bli en trädgård, det var bestämt!
inte för att jag är nån odlingexpert, och inte heller för att jag anser mig vara bättre som odlar mina egna tomater (haha) utan helt enkelt är det så att det är en av få saker som får mig att stressa av när jag känner mig ensam och olycklig, eller att hela världen är emot mig. odling är terapi som det så fint heter. när det spirar och det är tack vare att jag sått, vattnat och planterat om fyller det mig med förundran och ro. jag slipper tänka på värdsliga problem för ett ögonblick.

Jag bestämde på en gång att jag skulle ha ett växthus, då kan man börja tidigare, få större plantor fortare, skydd från vind och dessutom anser jag det vara lite extra sport. Men växthus man köper är snuskigt dyra tycker jag och jag ville absolut inte ha ett i mjukplast! ska det vara så ska det vara något man kan vila ögonen på.

mitt växthus är egentligen ett vitrinskåp från ikea. jag köpte det på blocket för 100 spänn. jag var lite osäker i början på hur det skulle klara sig ute under vintern men det har gått galant! "taket" är en sluttande glasskiva som man kan fälla upp och en vanlig glasdörr på framsidan har det förstås. ibland undrar jag om det inte var bättre lämpat som växthus än vitrinskåp redan från början.




de gamla lådorna från ett utrivet orginalkök har fått agera odlingslådor och står just nu lite här och var på balkongen. de passar perfekt att odla i eftersom de är djupa och mina småplantor kan växa till sig ordentlig innan omplanteringen. jag la i en tjock plastpåse i botten så var det fixat mot läckage!

kökslådorna och nästan alla krukor jag har kommer från soprummet och det är bara att tacka och bära upp. sånt tycker vi om!
finders keepers!

translate

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0