förberedelser

 
 
 
 
det märks så tydligt att dagarna blir kortare. kylan sänker sig över mig när mörkret fallit. redan nu behövs två tjocktröjor, raggsockar och en ständigt puttrande kanna te för att jag ska hålla mig varm. eldar jag så behöver jag inget av det där, men när solen lyser varmt hela dagen kommer jag mig inte för att tända i kaminen. jag står hellre ut med kylan. jag tänker att det kommer andra dagar då veden verkligen behövs.
 
kylan motar ut mig också. får mig att ta itu med saker. rensa hängrännorna från barr och löv, sortera och städa ur verktygsboden. gräva om komposten. 
 
jag försöker vänja mig vid tystnaden. motstå frestelsen att låta radion stå på 24/7. det är verkligen lätt hänt att den gör just det. jag längtar efter den där inre friden. att skogens sus och tranornas flaxande ska komma mycket närmre inpå. det har en tendens att försvinna i alla dessa människoskapade ljud. kanske för hösten med sig det. förberedelserna för vintern kanske för med sig det.
 
förra veckan lärde vi oss om örter och kryddväxter i skolan, samt vad de används till, både i maten och i mer naturmedicinska syften. jag blev inspirerad och plockade årets citronmeliss. tydligen ska den vara jättegod som lugnande kvällste. torkställningen knåpade jag ihop avb ståltråd.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0