Häng i bibblan

Biblioteket igen, ja jag vet. Senast lånade objekt är tre filmer jag sett de senast dagarna.
Höst och regn är goda förutsättningar för att krypa ner i soffan med te och chutneyskorpor.
två av dessa är



Caramel
En liten pärla som utspelar sig i skuggan av kriget. Fem väninnor driver en skönhetssalong i Beirut, Libanon. Fylld av humor och påtagliga sanningar om samhället. Lämnar en med lagom upprymdhet. En sån där måbra-film, fast med lite mer djup.


The Wrestler
Mickey Rourkes comeback har nog få missat. Trots omslagets skvallrande om nomineringar, både oscar och flera andra, var jag inte säker på vad jag hade att vänta mig.
Sanningen är att The Wrestler är den mest hjärtslitande film jag någonsin sett. Paralyserad och fullkomligt hängiven varenda sekvens satt jag efteråt  med en klump i halsen och kunde inte få ur mig något som överhuvudtaget förklarar vilket underbart och fruktansvärt mästerverk denna film är, dvs Mickey Rourkes prestation. Aldrig har en människa fått mig att tro så mycket på historien som i denna film. Vad ska man säga..
Helt fantastisk!
och soundtracket med accept, cinderella mfl. är bara så Yes!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0