dagens i-landsproblem

Var ute en sväng idag och fick syn på Experts nya reklamafficher.

En stor varningstriangel med ordet "Rea" inuti. Och under står det "dammsugare till tältet?" och på en annan "gps till gräsklipparen?".

Låter ju uppenbarligen inte som riktiga prylar, tänkte jag.

 Jag hade fel.

Ibland, som t.ex idag, brukar jag sitta och fundera på det här men människans utveckling, och med den följer naturligtvis den tekniska. De flesta jag känner tror jag knappt höjer på ögonbrynen av att höra alla nya grejer som kommer ut på marknaden. Egentligen inte jag heller. Man är liksom förberedd på vadsomhelst. Och inte är det nåt konstigt med varken dammsugare till tältet, eller en självgående gräsklippare med tjuvlarm.

Men jag fattar inte att vi har kommit så långt (eller lågt) att vi behöver alla de här prylarna.

Jag kunde se mig själv sitta i min indianska tipi, vid lägerelden, bland fällar och filtar och dra fram en handdammsugare för att nån dragit med sig tre barr in i kåtan. Det gick inte ihop. Kanske tycker någon att detta låter rubbat, de flesta drömmer kanske inte heller om att ha en tipi och sitta vid lägerelden och berätta historier (vad vet jag), men jag kan inte föreställa mig varför någon i lyxig husbil behöver en dammsugare heller.

Detta exempel är ju ett förslag från en affärskedja som bara vill lyckas med att sälja sina produkter. Det förstår jag också.

Men det finns så många människor som lever ett automatiserat liv att den gamla känslan av värde går förlorad. Det tycker jag är synd!


I veckan var jag på biblioteket som vanligt och lånade några filmer och böcker. När jag kom in rynkade jag pannan av missnöje. Utlåningsdisken var borta. Istället fanns det ett hål i väggen med inbyggt rullband för att lämna, och en dator för självbetjäning.

I de flesta mataffärer häromkring är det nu jag själv som scannar det jag vill köpa. Bra sätt att undvika långa köer. Färre tillfällen att prata med främlingar. Så praktiskt, att vi svenskar blir ännu svenskare.


Sverige goes Automatiserat!


Jej!

Eller

...Nej!


Vi blir latare och latare, och mer och mer avskilda från vår naturliga miljö.
Matisse sade
"när vi pratar om naturen så ska man minnas att vi är en del av den"


Just det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0