ljus

 
Jag har en burk i mitt förråd, där jag stoppar ner ljusstumpar, trasiga ljus och såna som blivit fula för att de stått i nåt fönster och så vidare. Nån gång vart femte år så har det blivit en nätt liten samling som man kan göra nåt kul med, förslagsvis nya ljus!
 
Jag minns när vi fick göra det som barn på fritidset där jag gick, det sitter kvar någonstans i bakhuvudet, som nostalgi.
 
 
Så häromkvällen tog jag min största kastrull och hällde ca 5 cm vatten i botten. sen la jag i en tom konservburk storlek större (såna som restauranger brukar ha) och la i alla stumpar i burken.
 
 
Det tog kanske en halvtimme-timme för att allt smälta på låg värme. Vattnet ska inte koka, då händer lätt olyckor.. Som ljusformar tog jag några pappersmuggar jag hittade längst in i skåpet, och till veke tog jag vanlig bomullstråd modell tjockare. några grillpinnar fick hålla tråden på plats medan jag hällde i stearinet i muggarna.
 
 
Jag använde för övrigt en såsslev att hälla stearinet med, ingen hit att försöka hålla i en het konservburk med händerna. (det gula är lite kronblad fån trädgården. och i några ljus droppade jag också eterisk olja)
 
 
Det tog någon timme för ljusen att stelna i farstun där det är kallt på kvällen.
 
 
Men jag hann faktiskt provtända ett ljus innan jag gick och la mig! Och det brann utmärkt:) hela eventet medbringade en meditativ atmosfär som verkligen fick ner mig i kroppen. att koncentrera sig på långsamt arbete och låta det ta den tid det tar.. skönt att hösten för med sig känslan av att tillåta just det.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: lisa

vad kul å mysigt å göra egna ljus!

2015-10-18 @ 18:39:40
URL: http://popflickan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0