ljus

 
nu under vintern slår det mig igen hur mörkt det är i stugan. jag valde att måla om från vitt till melerat grålila (älskar den färgen) vilket går i bättre harmoni med det mörka taket. eftersom jag bor i lägenhet nu under vintern så påverkar det mig inte så mycket, men även under sommarhalvåret så vet jag att det murriga dröjer sig kvar i skrymslen och vår inne i huset. särskilt de dagar då det regnar eller himlen är molntäckt. fönstrena är ganska små, som på ett vanligt enkelt sommarhus.den här bilden är från hösten 2012 och jag höll fortfarande på att måla om. man kan se ovanför kaminen att jag inte var färdig med den vita kupolen.
sen dess har jag målat färdigt köket, där luckorna blev samma ljusgrå som den högra väggen och fick gamla beslag i krom som jag hittade i soprummet en gång.
 
 
en bild från the work in progress
 
 
så i slutändan har köket blivit såhär, både större och ljusare. skrev om köksförändringen förut en gång och ideerna kring det.
 
 
jag har tänkt på flera gånger om jag inte borde måla taket vitt, men är rädd för att den där shabby chic-stilen blir för mycket för mig. men jag älskar ju färgglada grejer så det kanske ändå inte skulle bli ett problem.. ?
 
 
 
kanske blir det en halvlösning, eftersom halva stugan har full takhöjd och andra halvan har loft med matplats under. kanske räcker med att måla bara taket under loftet vitt..? kan inte tänka mig nåt värre projekt än att slipa bort all färg från taket 4 meter upp om jag skulle ångra mig efter att jag målat!!
 
 
 
jag hade svårt att hitta bilder av den här sidan (tycker mest om att ta detaljbilder) så den här är från samma dag jag flyttade in, eller dagen efter. sängen är inte på plats ens!! :) jag sov på soffan första veckan minns jag (som ju iofs är en enkelsäng m massa kuddar).
men det här undre taket skulle kanske bli vitt. jag tänker att effekten kanske blir lite mer som på bilden nedan, även om det inte är just taket som är målat där--->
 
 
fast med mer färg!
 
 
ungefär såhär;) lite mer städade bilder. det är trots allt de jag gillar bäst, när man kan vara selektiv och inte visa all röra runtomkring:) för den finns nästan alltid där!
 
har ni fler tips på att få ljusare (utom måla taket) så bomba på!!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Kom att tänka på ett tips från Elsa Billgren ang att få mer ljus hemma som kanske skulle passa hos dig: speglar! Det hjälper ju till att reflektera ljuset mer. Annars var det ljusa färger, inga gardiner, nätt mattor och något mer.

Svar: ja det är en bra idé faktiskt! jag har fortfarande flera speglar hos mina föräldrar som blev kvar när jag flyttade. har inte haft ork att hämta dem, men ska nog be att de tar med de nästa gång de kommer på besök!!:D
Sofia Nordahl

2015-01-22 @ 15:19:21
Postat av: Miri

Jeg holder så meget af at være herinde - dine billeder og dine ord :)

Svar: tack snälla! :)
Sofia Nordahl

2015-01-23 @ 15:35:44
URL: http://vandreblandtege.blogspot.dk/
Postat av: Anonym

Hej - hvor bor du SÅ hyggeligt og varmt - Sofia! Jeg er bare et lille smut forbi:)
Du har så fine billeder og ord!
Jeg undrer på, laver du selv dine drømmefangere? Jeg synes, de er ganske særlige.
Hav det godt:) Klem fra Laila

Svar: Hej Laila! Tack söta, det värmer:) Jag har inte gjort drömfångarna på de här bilderna, de är köpta på resor. Men jag har gjort flera andra som inte är på bilderna:) Älskar drömfångare (och annat indianskt också)
Sofia Nordahl

2015-01-24 @ 17:22:04
Postat av: lisa

vad mysigt det ser ut i din stuga!=)

2015-01-28 @ 19:24:12
URL: http://popflickan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0