bytis

 
 här i mitt hood (:) finns det nåt fantastiskt som jag tycker borde finnas i varenda bostadsområde, nämligen bytis!
 
 
byteskällaren, som det egentligen heter är ett initiativ av några boende här i bostadsområdet. bytis är en  gratisbutik för oss som bor här och ligger i en outnyttjad källarlokal med fönster.
 
 
det är kan man säga, en organiserad bytesplats av kläder och prylar som har öppet för besök vid två tillfällen varje vecka.
 
 
bytis drivs ideellt av några stycken men man kan skriva upp sig på en lista om man vill hjälpa till och ta några pass. på sistone har jag börjat skriva upp mig och är då ansvarig för att öppna, stänga och hålla snyggt inne och utanför lokalen. 
 
 
konceptet är enkelt, man får ta vad man vill ha, helt gratis och gärna lämna in brukliga saker och kläder när man vill bli av med nåt. som sakletare och samlare är detta förstås en av veckans höjdpunkt för mig! och jag ska erkänna att det tog ett litet tag för mig att börja lämna in grejer (främst för att jag inte har så mkt saker här i lägenheten).
 
 
men det som gör det enkelt är också att man tar hem det man gillar, provar och passar det inte så är det bara att ta med sig det tillbaka nästa gång. den som är ansvarig för just det passet ser till att prylarana hamnar på sin avdelning igen.
 
 
jag kommer inte bo här efter sommaren, utan kommer försöka få ett annat vinterboende nästa år (under sommaren bor jag ju mest i min stuga). men vart jag än hamnar hoppas jag att jag kan ta med mig den här idén till nästa bo!! 
 

 
det blir också en mötesplats mellan grannar. människor jag kanske aldrig skulle haft kontakt med annars blir som bekanta, och särskilt nu när jag hjälper till under öppettiderna. det känns extra värdefullt då, att få hålla på med organiserat återbruk som syns och gör skillnad.
 
det känns också kul att se när någon av mina inlämnade saker får en ny ägare! som klädbytardagen, fast löpande, året runt! jag har lämnat in en hel del fina saker, och förstås fyndat fantastiska. men de tar vi en annan gång:)
 
 

Kommentarer
Postat av: Elina Pettersson

:oo sådär vill jag också ha det!!

2015-02-18 @ 01:24:36
URL: http://tavus.blogg.se/
Postat av: Alicia

Så himla bra initiativ! Och kul att det får lov att växa sig så stort (inte bara ett bortglömt källarförråd i oreda). Skulle verkligen vilja hitta på något sånt här i mina kvarter.

2015-02-20 @ 10:59:20
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0