knoppar

 
jag har varit sugen på tulpaner ett tag nu men härdat ut. krispiga knarriga tulpaner på köksbordet snabbar ju annars på våren, men istället satsar jag på mer långlivade växter och som här, egensnittad prakt. för ett tag sen när jag var hemma tog jag med mig sekatören ut i trädgårn och klippte några kvistar från syrenhäcken. jag ställde de i vatten och nu en vecka senare har de börjat spricka i sina knoppar. det finns inget som spirande grönska att välkomna en när man kommer hem (förutom kärt folk förstås) men spirande knoppar är väl vår om något! och tulpanerna kommer snart de med, i rabatten. man kan ta in grenar från i stort sett de flesta buskar nu på våren men bäst är förstås de som knoppar först. mina favoriter är syren, hassel, äpple och forsytia.
 
en annan fin sak är att sprida budskap omkring sig.  jag sparar på fina visdomsord jag hittar på nätet och skriver sen ut de för hand. överallt klistrar jag upp dem och sprider ut. bland ljus och på kylskåpet, på toadörrn och bakom gardinerna, hemma och hos vänner. det är ett enkelt sätt att stanna upp i vardagen och komma ner på jorden när jag är alldeles för mycket i huvudet med stressande tankar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0