smoothie


 
julihallonen från bakgården har legat i dvala...
 
 
...i frysen!
 
 
 
men ihop med lite nässelpulver, även det egenskördat..
 
 
och naturell yoghurt så får man en trevlig frukostdrink! 
 
 
slurp!
 
 
snart är det ju vår och ny nässelsäsong. mångfaldigat prisad är vår kära nässla men hur mycket nässelsoppa orkar man egentligen äta under tiden nässlorna är späda!? jag tar på mig tjocka handskar, plockar i sjok, hänger på tork i buketter och plockar sedan bort bladen och maler i en vanlig stenmortel. pulveriserad energi! perfekt att smyga ner i smoothies, gröt, drinkar och soppor.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vilken superidé med nässelpulver! Det kommer jag definitivt prova i år. Gör du nått mer roligt med dom?

Svar: nja nä inte just nu kanske. man behöver ju inte mortla alla blad. en del kan man ju använda som de är i soppa eller så. jag är nyinspirerad av rawfood (hade en kort period förra året) och tänkte börja skörda egna nyttopulver i vår. förra året skördade jag nässlor, nypon, rölleka och kamomill t.ex. jag kan komma med fler tips framöver!
Sofia Nordahl

2014-02-12 @ 22:15:55
URL: http://www.livetidb.com
Postat av: Johanna, Tiger Baby

Smaskigt! Hur gör man nässelpulver?

Svar: det står längst ner. torkar färska nässlor i buketter och krossar sen bladen i mortel:)
Sofia Nordahl

2014-02-12 @ 23:29:36
URL: http://tigerbabyshoppen.blogspot.se
Postat av: Jenny

Nyttopulver säger du, det låter ju väldans intressant. Du får jättegärna komma med mer information och tips om detta! Det ser jag fram emot :)

2014-02-13 @ 15:13:43
URL: http://www.livetidb.com
Postat av: Johanna, Tiger Baby

Men sorry! Läste inte den texten, trodde den var på engelska eftersom den stog under "Translate"… hahaha, ibland har man för bråttom !ack för svaret!

2014-02-13 @ 16:08:22
URL: http://tigerbabyshoppen.blogspot.se
Postat av: Erika

Om du vill ha ett godis mellan mål i form sv en smoothie så brukar jag strö några vändor kakao/ oboy/ riven choklad ovanpå mums gott snacks !!

2014-02-13 @ 23:07:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0