nu byter vi

 
jag var på klädbyte igår med min vän Anna. sicken bra grej det är det där. jag har varit några gånger förr och själv hjälpt till en gång, men brukar ändå känna att jag inte egentligen behöver få med mig nåt hem igen (jag har dock aldrig avstått). kläder är något jag gillar och helt enkelt har för mycket av, men det glöms snabbt när man står inför en hel affär av "gratis" kläder. principen är att man lämnar lika många plagg som man sedan hämtar ut men den här gången lämnade jag åtminstone fler än jag bytte till mig. bland annat fick den här bruna frottejackan och de blommiga manchesterbyxorna följa med hem.
varje år arrangerar naturskyddsföreningen klädbytardag en helg i april runtom i hela landet och det är ju toppen! det allra bästa vore kanske en inför vår/sommar och en inför höst/vinter eftersom det är då de flesta vill ha nytt. en kanske borde ordna ett själv i, säg, oktober!!
naturskyddsföreningen ger råd på sin hemsida om man vill dra igång ett eget klädbyte.
 
det är nåt speciellt med kläder som lockar mig. i nya kläder får jag inspiration och förståelse för sömnad osv som jag kan använda mig av när jag syr egna grejer. sen jag var liten har jag sytt och de senaste tio åren har jag blivit mer och mer intresserad av hela industrin med kläder. begagnat är helt klart att föredra om man inte vill lägga pengar på Riktig kvalitet (dvs ekologiskt och fairtrade). hela sweater-coat-grejen har blivit lite av en besatthet för mig. jag frågar vänner och bekanta om de har gamla ylletröjor de vill bli av med och slaktar de jag kommer åt:P
 
Att byta, göra om och ge gamla kläder nytt liv genom att skänka är bra mycket mer spännande än kassera. Jag vill också intala mig att respekt för materiella saker på detta sätt även smittar av sig på andra delar i våra liv. och tvärtom.
 
skorna och jag är vänner sen förr. en fd pojkvän hittade dem i ett dike på roskilde för många år sen. då var de blå men jag målade dem efter ett tag med textilfärg i svart och guld och lät de stå i ett torkskåp för fixering. och det har hållt förvånansvärt bra!
 
 
 (en fin liten film från naturskyddsföreningen om klädbyte)
 
 

Kommentarer
Postat av: moa

ja! det är ju superfint med klädbyte! måste ordna genast med vännerna.

Svar: låter bra!!:)
Sofia Nordahl

2014-04-07 @ 00:13:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0