sjukhelg

 
jag känner mig så snopen just nu. tror det är nästan 6 år sen jag var sjuk, eller kanske mer ändå! sådär så man blir sängliggandes. i somras fick jag 4 fästingar och knappt det kunde jag fatta, jag minns inte om jag  nånsin fått en fästing i mitt liv förr. men så var det en liten jäkel som hade det där otrevliga B:et med sig. så jag har fått antibiotika och har lite gått och väntat på att det ska hända nåt. att jag ska känna nåt. jag har varit skittrött och för mig som är nattmänniska har det känts konstigt att somna ibland vid kl åtta.
men nu, nu så har eftereffekten satt igång. borrelia kan provocera kroppen att svullna upp, och det är vad som händer. imorse kunde jag inte ta på mig skorna för att fötterna var så svullna. och nu ser jag ut som nicholsons "joker" med uppsvullna kinder. Jag mår ju inte direkt dåligt, det är mest jävligt irriterande eftersom jag inte kan gå till vare sig praktiken eller till jobbet tills svullnaden har lugnat sig.
 
vilken tur iaf att min "sk" självvalda kurslitteratur kom i veckan- en massa intressant läsning som bara väntar på att lusläsas. stora boken om byggnadsvård är en sådan pärla! jag har lånat den typ 20 gånger från biblioteket men såg nu att den verkar vara på¨utgång hos förlaget, så jag slog till och klickade hem den medan det fortfarande var möjligt. boken handlar mycket om hur man bevarar och restaurerar gamla hus (och det är ju inte mitt, men kanske nästa) och går även in på detaljer om gamla byggtekniker och tidsenliga hantverk. kan man vara lycklig över en bok så är jag det över denna! creating a forest garden och create an oasis with greywater går lite hand i hand, eller åtminstone kan man få dem att göra det om man är intresserad. jag gillar ju hela kretsloppsfrågan och det här med avloppsproblematik så jag blev jätteglad när jag hittade den här boken om egen "vattenrening". det kan vara svårt att veta om det är nåt att ha, när man inte kan bläddra i böckerna man köper på nätet, särskilt de engelska som inte finns i butik här, jag kollar alltid hos amazon, de brukar ha rikligt med recensioner och "bläddermöjlighet".
 
ett annat tips är denna fantastiska dokumentär som jag tittar på just nu, för kanske 32:a gången.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Moa

fy bubblan för borrelia! krya på dig! låter som väldigt spännande böcker :)

Svar: tack, har hunnit läsa en del under sjukveckan. gillar man att odla ätbart men inte gillar grönsaksland kan jag verkligen rekommendera forest garden-boken. konceptet är typ skapa en fin trädgård, där allt går att äta.
Sofia Nordahl

2013-09-14 @ 13:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0