återbruk

 
Såhär ser mitt kök ut nu! När jag sitter i soffan (egentligen en extrasäng) så har jag köket framför mig. När jag flyttade in här för ett år sen såg det ganska annorlunda ut. Både färg och funktion har förändrats sedan dess. Och inte till särskilt hög kostnad. Färg och vägghyllor+skruv köpte jag nytt, annars är nästan allt återbruk eller ärvt. Luckorna målade jag ljusgrå med slurken målarfärg som blev kvar från en annan vägg. och den där dörren som var tillfällig bänkskiva blev också målad och har fått stanna kvar.
 
Jag är svag för loppisar och har en förkärlek för husgeråd och böcker så jag har aldrig haft brist på sånt. Dock är det massor av grejer som jag inte betalt en spänn för. När jag bodde i lägenhet gjorde jag veckovisa räder i grovsoprummet och väldigt mycket prylar här hemma har jag kvar sedan dess. Beslagen på köksluckorna, kastruller med glaslock, soffbordet, merparten av alla vackra trästolar jag har och snidade träskålar t.ex. kommer därifrån.
 
Jag tänker inte hymla med att jag gillar fina prylar och jag har också massor av saker jag inte använder. åtminstone inte just nu. men det är svårt att hejda sig när man ser vad andra människor kastar bort. ibland får jag prylbryt och skänker bort saker till höger och vänster, och så säljer jag även. jag övar mig i sortera bort sånt jag inte behöver. 
 
 
Jag gillar också att hitta funktion i saker som jag inte haft intention med från början. Den blå keramikkarotten t.ex, köpte jag på en loppis i danmark endast för att den var snygg. i två år låg den kvar i danmark i en kompis garage, men sen jag flyttade hit agerar den mellanstation för komposten. plåtburkarna kommer från mormor och loppisar och innehåller torrvaror. järngrytan är pappas gamla men locket har jag hittat i sopen. det snygga oreangea diskstället hittade jag i ett dike i förra hösten, det är en favorit!
 
lampan i fönstret sneglade jag på länge. den kommer från indiska och jag fick den tillslut i present av mamma:) en av få nya prylar.
 
 

Kommentarer
Postat av: EvaP

Hejsan!

Du är så himla inspirerande!

Jag har börjat med en kökskompost, jag har inhandlat en dyr Bokashi-hink (två för nästan tusen kronor) - men jag kom i alla fall igång med det som jag funderat på i åratal.

I och med kökskomposten (jag bor i en lägenhet och vet inte vad jag ska göra av jordförbättringen när komposten har blivit jord), så har jag blivit extra noga med allt och det känns jättebra!

Jag har också äntligen gjort något som jag varit livrädd för men som jag drömt om i hela mitt liv, jag har köpt ett litet hus (alltså, det är stort i mina ögon) i Småland och där ska jag vara när jag har ledig vecka (jag jobbar skift) och hela mina sommarsemesterar - när jag blir pensionär ska jag flytta upp dit för alltid.

På något sätt har jag utvecklat en sorts "jag vill inte ha" och har sorterat de senaste åren både i förråd, lägenheten och bland mina kläder. Jag kastar (när jag inser att jag gjort ett felköp och inte klarar av att ha plagget eller prylen en enda secund till i min ägo), ger bort eller skänker till loppis.

Jag ville egentligen bara säga att du inspirerar mig, men det blev en del andra tankar också!

Heja Dig!

Svar: åh jag blir så glad av ditt pepp:) vad härligt att du lever din dröm! det är när man gör de där sakerna som skrämmer en som det inte finns någon återvändo längre. man inser att man klarar nästan allt, bara man bestämmer sig och lägger sin energi där! jag är väldigt glad att jag har vågat prova, och hela tiden finner jag nya utmaningar att ta mig an. och jag är också glad att jag har valt att dela mina erfarenheter här, för ni som läser har också så fina historier att berätta!:)
Sofia Nordahl

2013-09-11 @ 09:23:53
URL: http://eva.monkeytoys.com/
Postat av: Jennie

Tycker mycket om din blogg!
Undrar lite om du får många gäster (typ möss) på vintern i ditt fina hus?

Svar: tack så mycket, det gör mig väldigt glad:) jag har förskonats från möss och dyl inne i huset. däremot i förråden härjar de ganska vilt så jag har i princip alla kära saker inlindade i gamla lakan så att de inte skitar ner för mycket. jag vet inte om huset är förskonat för att jag ändå varit här till och från hela vintern eller om det mer handlar om att grunden är redigt byggd osv. huset är inte heller skitgammalt (fr -84, som jag;) så det kan ju vara en kombination.
Sofia Nordahl

2013-09-13 @ 13:19:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0