tomat x 3

av de egenodlade tomaterna ligger fortfarande en hel del i fönster och fruktskålar. det blev mycket tomater med andra ord. alla stora gröna tomater jag tog in på gränsen till förfrysning har succesivt mognat av och ligger röda här och var. följande har jag fått till från den egna odlingen;
 
1. syltade gröna cocktailtomater
2. röd tomat chutney
3. grön tomat chutney
 
å här kommer recepten, som jag hittat på olika receptsidor.
 
syltade gröna tomater;
1 kg gröna tomater, 2 liter vatten, 1 msk salt
 
konserveringslag;
1 dl ättiksprit (24 %), 3 dl vatten, 2,5 dl socker, 1 tumme färsk ingefära, 3 kryddnejlikor, 7 vitpepparkorn, kanel
 
koka upp vattnet och saltet och lägg i de tvättade tomaterna att sjuda någon minut. skalet kan spricka, det är bara bra. töm kastrullen och koka upp konserveringslagen. när sockret löst sig lägger man i tomaterna igen, som får koka 10 minuter. häll sen upp på ren burk och förvara i kyl eller likn.
 
röd tomat chutney
9 stora tomater el motsvarande mängd små, 1 gullök, 1 dl socker, ½ dl vinäger (vitvin el äppelcider), 1 tsk salt, 2 msk grovriven ingefära, 1 krm malen kanel, chili efter tycke
 
tvätta och skär tomaterna i bitar, hacka löken. blanda allt i en kastrull och låt koka på svag värme tills konsistensen börjar bli grötig. häll upp på rena burkar. 
 
grön tomat- och rabarberchutney
250 gram gröna tomater, 100 gram skivade rabarber, 2.3 msk grovriven ingefära, 1 gullök, 2 kanelstänger (jag tog malen, hade inga hemma), 1½ dl socker, 1½ dl vinäger (vit elller äppelcider), chili efter tycke
 
gör på samma sätt som med den röda chutneyn. rabarbern var en bonus eftersom jag fram till förra veckan fortfarande hade lite i trädgården. och lyckligtvis hann jag ta och frysa in den innan den gav upp helt.
 
chilin, ingefäran och vinäger är det mest karakteristiska för "min" chutney och därför får man prova sig fram, för att se vad man gillar i fråga om mängd.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0