soppa på en morot

 
i några dar har vi skördat morötter på min praktikplats. de morötter som är för små eller för konstig form för att levereras till köket lämnas i jordkällaren för personalen att förse sig av eller tas om hand av såna som mig:)
 ekologiska morötter är något i särklass. biodynamiska är snäppet bättre. kretslopp på hög nivå. och har man mycket morötter som man inte har plats att förvara så är soppa så sabla gott. jag gjorde storkok igår när jag ändå var igång. härligt att värma en kopp och ta en knäckemacka när jag kommer hem.
 
jag lagar på känn, men ungefärliga mått;
 
morötter, kanske 10 stora.
3 dl vatten
1 gul lök
½-1 dl grädde (vispgrädde helst)
chili efter tycke
1 buljongträning (eko, annars kan man strunta i det helt och salta mer)
salt å peppar
 
skär morötter och lök i grova bitar. smörfräs löken snabbt i kastrullen och släng sen i morötter och vatten. låt koka tillsammans med 1 buljongtärning. lite chili och salt å peppar. jag slängde i torkad blast från rotselleri som jag råkade ha. när allt kokat mjukt lät jag soppan svalna innan jag mixade med stav. blanda sen i grädden. smaka, krydda. Klart!
 
på fotot är det turkisk yoghurt och salvia i soppan, men om ärligheten ska fram så är soppan godare som den är, tycker jag. tomaterna i fönstrena har börjat mogna av nu, tror det blir tomatmarmelad.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: EvaP

Tack för receptet, jag ska prova. Det är lite snålt om pengar den här månaden och jag inbillar mig att soppa är bra för ekonomin. Morötterna är producerade i närheten, men ekologiska har jag inte sett (men jag ska förstås kolla).


Svar: låter bra:) jag gillar soppa för att det är så lätt och inte blir "sunkigt" om man sparar det några dagar. det är ju dessutom rätt säsong för rotfrukter vilket innebär att det är billigare nu än annars på året!
Sofia Nordahl

2013-10-16 @ 22:09:27
URL: http://eva.monkeytoys.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0