paket

jag fick ett paket för ett tag sen. en vinst egentligen. 
 
 
från en tävling som medvetenmini gjorde ihop med underbaraclara. jag brukar inte delta i tävlingar men den här var så fin. ett set med ät-tema. jag är en sån som nästan alltid har nåt ärbart i väskan. och vattenflaska att fylla på. en mugg och tallrik från biobu var med i vinsten. båda är tillverkade av giftfri bambufiber och går att kompostera i sitt livs slutskede.
 
trätandborste från ekotandborsten. alltid bra att ha.
 
 
vattenflaska i stål från earthlust, temperaturhållande mattermos och burk med lock från Kids Konserver och Clipper eko-te.
 
det som är speciellt med de här grejerna är materialen. förnyelsebara och/eller kemikaliefria. Utan PVC, ftalater och BPA. Det forskas ganska mycket på just kemikalier. hur de finns överallt i våra hem och framförallt i barnrummen. boken "den onda badankan" om just detta kom ut nyligen för den som vill läsa mer om ämnet.
 
jag har bantat mitt hem på plast de senaste åren, både för att det ofta är ett onyttigt material och för att jag helt enkelt inte gillar det, tyvärr känns det dock praktiskt i mångt och mycket och särskilt matlådorna är svårersättliga. det finns i metall förstås, jag har två stycken men skulle behöva fler. det är bra att det finns alternativ till matförvaring och jag gillar särskilt mattermosen väldigt mycket. men många gånger har jag också använt vanliga retur-glasburkar med lock till lunchen eller en klyftad frukt. och ofta har det varit utmärkt! dessutom billigt och bra.
 
medvetenmini säljer i huvudsak kläder och prylar för barn men har en hel del även för oss utan. företaget är en en(kvinnas)show och små företag är det extra fint att stötta, när de gör något Bra, naturligtvis!
 
tävlingen gick förresten ut på att ge konstruktiv kritik om butiken. jag efterlyste information om den/dem som ligger bakom, lite personlig feeling helt enkelt, för att jag blev inspirerad och nyfiken. och det gillades tydligen. en fin handskriven lapp kom med paketet. Tack Ebba!
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Tänkte bara tipsa om att biltema har matlådor i glas med lock av plast. De finns i flera storlekar och locken håller tätt. Tål att frysas, värmss i ugn och mikro. Jag har börjat byta ut mina sunkiga plastlådor här hemma.

Svar: vad bra! vi får väl lita på att vår konsumentmakt faktiskt duger till något. det händer småsaker överallt. tack för tipset:)
Sofia Nordahl

2013-10-26 @ 08:27:05
URL: http://skrumulte.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Kan tipsa om http://www.rekolek.se/
Där har jag köpt matlådor i glas med metallock som har vacuumfunktion. Bra att ha om man vill värma i microvågsugnen (utan locket då). De kostar en del men håller väldigt mycket längre än plastlådor! Superbra!

Tack för en fin blogg!

Svar: toppen! tack, det ska jag kolla in:)
Sofia Nordahl

2013-11-01 @ 10:20:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0