DIY Jesussandaler

 
Ett par år nu har jag velat ha ett par jesussandaler. jag har stött på de då och då i enstaka hantverksbutiker men aldrig när jag haft råd. Det är ju helt fel årstid att tänka på sandaler egentligen, såvida man inte ska åka bort från kylan (och det ska jag inte), men det ter sig som så att jag fick en idé häromdagen. Eftersom jag överväger att ta upp mitt köpstopp snart igen så kommer jag inte kunna köpa några sandaler i sommar, när de antagligen finns för försäljning. Därför kom jag på idén att Göra mig ett par.
 
Ni vet ju (åtminstone ni som hängt här ett tag) att jag nästan aldrig kastar någonting. Förra sommaren hade jag ett par favoritsandaler av ren skräpkvalité. När de var för utslitna och bortom lagning rev jag bort remmarna och sparade själva gummisulorna. trots att remmarna var sönderslitna av användning så var sulan fortfarande riktigt fin. även insidan (innersulan) sparade jag. Skinn och läder har jag fortfarande i överflöd efter att ha flått ett antal soffor och fåtöljer från grovsoprummet (från när jag bodde i lägenhet). Det var bara att ta fram saxen och en inspirationsbild (från filippa bergs blogg)
 

Till vänster ligger gummisulorna. Man kan se var de förra remmarna har suttit. Till höger ligger innersulan som var fastklistrad på gummisulan. Här har jag dock redan limmat på nytt skinn på innersulan.
 
'
Jag strök ett tunt, jämnt lager över hela sulan och strök fast lädret. Efteråt klippte jag till det runt om samt klippte flikar hela vägen runt, för att kunna vika in kanten snyggast möjligt.
 
 
 
Färdigt! Man vill inte ha kontaktlim till detta eftersom man kladdar ner fingrarna rejält! Jag använde bara vattenbaserat tublim.
 
 
Sen är det dags för hällorna. Där stortån ska hållas fast gjode jag två små snitt med en spetsig kökskniv rakt genom sulan, som jag sedan drog en lång rem igenom. jag har skarvat remmen, därav stygnen på undersidan.
 
Och såhär ser det ut på ovansidan!

 '
När limmet har torkat är det dags att Prova! Gå omkring lite för att känna hur de sitter på fötterna och se till så att hällorna inte skaver på konstiga ställen. Ännu kan man försiktigt riva bort och flytta dem!
 
  
det vanligaste som brukar hända med mina sandaler är att hällorna eller remmarna som är limmade mellan inner-och yttersulan halkar ur när man nött bort limmet. därför gjorde jag hål med en håltång rakt igenom hälla och sula och knöt ett slitstarkt snöre igenom.
 
Då ser ovansidan ut såhär! Remmarna på plats och man kan se de små stygnen som håller fast hällorna.
 
 '
Då är det dags att limma ihop det hela! På med massor av lim, det här ska hålla en evighet (hoppas jag)

Sen sätter man klädnypor hela vägen runt, såvida det inte blir för tjockt. På mina sandaler var hälen just detta så jag la dem på golvet med en tung vedklabbe uppepå istället. Verkade funka det med.
 
 
Medan man väntar på att limmet ska torka kan man med fördel göra något annat. Baka en kaka t.ex.
 
 
...kolla på en eller två filmer och såklart sätta i sig det man just åstadkommit.
 
Förhoppningsvis (och troligen, vattenbaserat lim torkar oväntat fort) har sandalerna då torkat någorlunda och är redo för inspektion!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Vackert det blev, bra idé att flå soffor ;)

Svar: eller hur:) särskilt bra är det när de ändå bara ska eldas upp -snacka om slöseri.
Sofia Nordahl

2013-02-12 @ 22:13:13
Postat av: Emmie

Fy sjutton vad smart! Himla snyggt!

2013-02-13 @ 17:19:42
URL: http://www.viskningarivinden.blogspot.com
Postat av: Ulla Nordahl Bäcklund

Bra flickan min.Du är ju så kreativ och uppfinningsrik! Mycket fina sandaler! kram Mamma

2013-02-13 @ 18:11:46
Postat av: Pettiwoman

Jisses så pysslig du är.
Fina blev de...verkligen =)

Massa kramar!

2013-02-18 @ 19:27:38
URL: http://www.iampettiwoman.blogspot.se
Postat av: Alicia

Wow vilket jobb, miljösmart remake och snyggt resultat! Och härligt bra beskrivet. Blir så glad i själen. Går aldrig i sandaler själv, men är bra sugen att försöka snickra ihop ett par och börja nu.

Svar: kul att du gillar't:)
Sofia Nordahl

2013-02-25 @ 11:25:09
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0