du är vad du läser

 
Hoppas ni haft en skön jul allihop. Själv har jag gjort precis vad jag tänkt göra. Ätit, pusslat och kollat på tv i mjukisbyxor med familjen hela veckan! och läst förstås.
 
jag hörde någon säga att man är vad man läser. det stämmer väl lika bra in på det mesta andra vi gör i såna fall. för tillfället är jag igång med dessa fyra böcker. kanske säger de mer om mig än vad jag tänkt på innan jag samlade ihop dem och satte mig för att skriva detta.. 
 
 
Kvinnor som slår följe med vargarna; sagor och myter om vildkvinnans arketyp 
av Clarissa Pinkola Estes. 
 
jag har inte kommit så långt i den här boken ännu. efter dryga 50 sidor inser jag dock att den är en sådan bok som skulle kunna ersätta minst tio böcker jag redan läst. jag slukar nämligen böcker under kategorin "personlig utveckling/uppvaknande/healing" etc och kan nog säga att den här är något i särslag. den handlar inte om att göra eller följa en utstakad mall. den handlar om frigörelse. jag älskar den.
 
Kollaps; livet efter civilisationens slut
av David Jonstad.
 
låter dramatiskt och inte särskilt lockande kanske. men det är en väldigt bra bok. och viktig inte minst. överlag så lever vi människor ganska mycket efter personliga intressen. både som privatpersoner, företag, industrier och länder. trist. i verkligheten fungerar det inte mer än en viss begränsad tid. planeten är konstruerad för kretslopp och vi har korkat igen det i jakten på snabba cash. Jonstad menar att det är en oundviklig utveckling. Många stora riken i historien har fallit; Romarriket och Mayaimperiet kanske de mest kända. Inte bara till följd av yttre invasion, utan av inre upplösning, för att man gapat för stort. Det är alltså där vi är nu. inte för att det är nåt nytt! men det nog tryggt för många att leva i blindo så länge det går. i boken tar Jonstad upp exempel på lösningar inför vår framtid. för oss att diskutera och förhoppningsvis inspirera efter de kapitlen som nog är en stekpanna i huvudet på många. Som en recensent skriver; "Det borde vara obligatorisk läsning i alla gymnasieklasser". ja det är ju trots allt vi och nästkommande generationer som måste fixa det här, eller hur! personligen tycker jag det är både skrämmande och otroligt spännande.
 
The art of fermentation
av Sandor Ellix Katz.
 
den här boken var på min önkelista, och jag fick den av min bror i julklapp! den är megatjock så det är ingen snabbläsning, men å andra sidan en av de mest omfattande böckerna om fermentering, konservering och tillvaratagande av livsmedel. den platsar perfekt in i hyllsektionen om självförsörjning. jag har ju bläddrat i den hela julen och inser att här finns det mycket jag vill prova. förra året ville jag göra rabarbervin från egna plantor men det blev inte av. nu har jag skaffat gummikork, vattenlås och hävert till damejeannen (gammeldags jäs-kärl i glas) som jag tagit över efter mina päron. jag tror den här boken blir en fin vän i många år framöver. särskilt som jag kommer odla massor av grönsaker själv att ta vara på.
 
Harry Potter och de vises sten
av J.K Rowling.
 
ja lite lättsmält lektyr blir det inte ofta, men nu (mys)läser jag faktiskt denna på svenska. det är sällan jag läser fiction men det här färglada och silvriga omslaget liksom kallade på mig från Myrornas fantasyhylla. och magi är ju egentligen min grej:) jag hann gå ut ur butiken och till konsum för att handla mat innan jag insåg att jag skulle ha harry potter med mig hem. så jag gick tillbaka och köpte den. som sagt är det mysläsning och det är något som saknas i mitt liv. jag är väldigt effektiv när det gäller fakta och utvecklingslitteratur, men inte skönlitteratur. kanske dags att ändå på det, så hjärnan får drömma sig bort lite emellanåt iaf.
 
 
vad har ni för favoritböcker eller lästips?
 
 

Kommentarer
Postat av: Prylutmaningen/Johanna

Kul med boktips! Kollaps, livet efter civilisationens slut och The art of fermentation lät ju väldans intressanta! Ska nog bege mig till bokhandeln imorgon :)

2013-12-29 @ 19:02:07
URL: http://www.prylutmaningen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0