den som väntar


 
På köksbänken står kombuchaodlingen på tillökning. Ni som visade intresse i inlägget om kombucha står på en turlista som jag ska börja beta av snart:) Det tar dock någon vecka innan jag fått tillräckligt många kulturer att dela. Så hav tålamod, jag har inte glömt bort er! 
 
 
Visste ni att svenska nypon innehåller nästan 5 ggr mer c-vitamin än havtorn? och havtorn prisas till skyarna för sina fina egenskaper. jag gillar havtorn också men har nyligen börjat inse slöseriet med att köpa produkter gjorda på importerade nypon. våra innehåller mer c-vitamin än nypon från sydligare breddgrader och är dessutom helt gratis. själv har jag plockat från skolans rosenhäck men nu i augusti växer de faktiskt nästan överallt! bara ut och plocka med andra ord.
 
Jag gröper ur och ska torka mina. Sen kan man använde de i teblandningar, som pulveriserade i vintermüslin eller försöka koka soppa på dem. imorrn plockar jag mer, det är ett riktigt ta-till-vara-år för mig i år!
 
(och vad kul det är att vara tillbaka i skolan efter sommaren, trots att det bara är för ett fåtal dagar. nästa vecka bär det av till en ny praktikplats för mig)
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lise :)

åh, nu blev jag inspirerad att faktiskt också gå ut o plocka nypon! har funderat på det ett tag - just pga c-vitaminmängden, gott är de ju också!
men kombucha - går det att ställa sig i kö till en mini? :) :)

Svar: så kul! ja vi har sannerligen tur som har så mycket dignande gratismat omkring oss:) jag skriver upp dig på listan;)
Sofia Nordahl

2013-08-29 @ 13:29:40
Postat av: malin

hittar här inga nypon, men däremot rönnbär som ska plockas och torkas. hur torkar du? ugn, torkmaskin? hinner de bli dåliga innan de torkar om en gör det i rumstemperatur? har prövat göra fruktläder efter ditt tips (blev superbra!) men när stora mängder ska torkas känns det lite slösaktigt att torka så mycket i ugnen.

Svar:
Sofia Nordahl

2013-08-29 @ 19:35:13
URL: http://fyratips.tumblr.com
Postat av: Emma

Fint! Alltsammans!
Ska, så fort jag är frisk igen, ut och plocka nypon!

Svar: härligt! så håller du dig frisk vintern igenom:)
Sofia Nordahl

2013-08-30 @ 10:06:59
URL: http://egentligen.blogg.se
Postat av: Hanna

Hej!
Jag blev också lite sugen på att testa kombucha, går det fortfarande att ställa sig i kö?

Jag har också tänkt att plocka nypon men inte kommit mig för. Går det fortfarande, fastän nattfrosten kommit?

Svar: hej! jadå jag ställer dig i kö:) jag vet faktiskt inte om det går. jag har tänkt prova själv så vi får väl se helt enkelt!
Sofia Nordahl

2013-10-02 @ 09:30:39
URL: http://skrumulte.blogspot.com
Postat av: Johanna, Tiger Baby

Hej, nu hittade jag bara för ditt senaste inlägg om svampen, men så läste jag om nuýpon. Är på jakt efter ätbara nyponbuskar till min trädgård. Så nu undrar jag om du vet vart/om man kan köpa nyponbuskar?

Svar: hej! alla nypon är ätliga men de passar olika bra till nyponsoppa etc. vresrosor har störst nypon och passar därför bra att odla om man vill ha bra nyponskörd. Vresros är också oftast den billigaste rosen hos plantskolor och handelsträdgårdar. men det finns ju ofta rikligt med nypon i naturen. nypon från buskar i parker och skog får man dessutom plocka av! :)
Sofia Nordahl

2014-05-07 @ 20:09:00
URL: http://tigerbabyshoppen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0