frälst

 
 
 
Hört talas om Kombucha? Det är en svamp (även kallad te-svamp) som man matar med svalnat te och socker. Det är en bakteriekultur, ungefär som Kefir. Ca varannan vecka får man en lagom jäst dryck som smakar lite syrligt och är full med nyttigheter.
 
Jag stötte på kombucha för några år sen när jag bodde på kanarieöarna och minns att jag var mycket skeptisk den gången. Antagligen för att det inte ser supergott ut under processen precis. Men den har stannat kvar i minnet dock, och jag har funderat ibland på vad det var den där svampen hette. 
 
När jag började på Skillebyholm hade en av mina roomies en te-svamp i en burk i köket och väldigt snart fick jag en bit av henne. Svampen växer hela tiden så man får dela den då och då, såvida man inte vill ha större mängd dryck för varje tömning. Så ca var 14e dag häller man av vätskan på flaskor och häller över nytt te i burken. Flaskorna ställer man kallt.
 
Nu finns det ett svenskt företag som säljer färdigjäst kombucha på flaska smaksatt med olika smaker. Själv har jag inte provat köpe-varianten men min egen hemgjorda är jag helfrälst med. varje morgon tar jag en hutt, och ibland på kvällen med, bara för att den är så God!
 
(jag delar gärna om nån är sugen på att prova. vet att te-svampen kan vara knepig att få tag i)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Moa

Kombucha är bäst! Har bara provat köp-varianten men är också fast. Skulle vara himla fint att göra egen så klart. Blir den alldeles så där kolsyrig hemma med?

Tusen tack för en väldigt inspirerande blogg också, alltid lika fint att få ta del av det du skriver.

Moa

Svar: ja den blir lätt kolsyrad. det är dock inte givet att det blir samma varje gång. gjorde alltid på svart te förut och då blir det ganska frän smak. dock jäkligt gott vissa gånger. men vad jag fått erfara så slår det lättare fel med svart te och blir vinägeraktigt än med grönt. nu gör jag på grönt te och det blir mycket mildare, lite sötare också.tack snälla för fina ord:)
Sofia Nordahl

2013-08-07 @ 09:38:37
Postat av: Emma

Synd att den antagligen är lite klurig att skicka med posten ;) annars skulle jag gärna haft en bit!
Hade vänner som hade kombucha i skattungbyn förra året och tyckte till en början att det såg hur mystiskt ut som helst, men man vänjer sig ju ganska fort vid att den ser ut som en liten ailien i sin burk och tillslut tyckte jag de var riktigt vackra :) Hann tyvärr aldrig få tag i någon egen bit dock.

Svar: vet vad du menar, men den blir som ett husdjur (haha) eller kanske en lite speciell planta som man tycker extra mycket om. Det går nog att posta, ska kolla upp frakt om du är intresserad! antagligen runt 25 kr el nåt sånt.
Sofia Nordahl

2013-08-07 @ 11:17:53
URL: http://egentligen.blogg.se
Postat av: Yuuki

Hej! Jag vill hemskt gärna ha en svamp om du har en du kan avvara. Jag fick en skickad till mig förut, så att posta är inga problem. Tyvärr överlevde inte den pga ett nybörjarmisstag...
Mvh Yuuki

Svar: Den är färdig att delas ganska snart så då ska kolla upp vad det kostar att skicka, Jag kontaktar dig via mejl!
Sofia Nordahl

2013-08-07 @ 22:55:16
Postat av: Emma

Ja, absolut intresserad om det funkar!
Skicka mig ett mail när du kollat upp :)
emma.drejare (snabel-a) hotmail.com

2013-08-10 @ 09:17:48
URL: http://egentligen.blogg.se
Postat av: Elin

Jag är oxå nyfiken på att prova :)

Svar: jag lägger till dig i väntelistan också:)
Sofia Nordahl

2013-08-10 @ 11:46:09
Postat av: LisaTorun

Låter himla spännande det där! Jag skulle hemskt gärna också prova en bit, om det nu gick att skicka. :) Den ser väldigt spännande ut på bilden.

Svar: jag lägger till dig i väntelistan då:)
Sofia Nordahl

2013-08-12 @ 08:41:32
URL: http://torunfirouzeh.blogspot.com
Postat av: Katja

Hej! Jag flyttade nyss tillbaka till Sverige från USA där jag provade Kombucha för första gången. Har dock inte hittat något i Sverige ännu! Vad heter märket och vet du ung var man kan få tag i det? Tack så mycket! :)

Svar: den färdiga drycken heter "svensk kombucha" (http://www.svenskkombucha.se/) på deras hemsida finns info om återförsäljare:)
Sofia Nordahl

2013-09-13 @ 20:23:12
Postat av: Sofia

Hej, jag skulle gärna vilja ha en bit Kombuchasvamp om du fortfarande har kvar den.

Svar: jag ska försöka odla fram en ny liten koloni nu till sommaren. när jag har den på uppstart gör jag ett inlägg där man får hojta till! :)
Sofia Nordahl

2014-05-06 @ 18:43:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0