dumpstring

 
jag var ute efter ett recept på hur man torkar fruktläder och hamnade så på en väldigt fin blogg om hur man tar tillvara stora mängder mat. anledningen -bloggaren dumpstrar nästan all sin mat.
 
hört talat om dumpstring? det handlar om att ta mat från livsmedelsbutikernas containrar. mat som kasseras i överflöd, ofta för att nya varor ska in i butiken och i behov av plats slängs mat från hyllorna långt före utgångsdatum. jag skrev om det för några år sen då jag själv dumpstrade mycket. av olika anledningar gör jag inte det längre men jag blev både glad när jag hittade bloggen och samtidigt är det såklart synd och skam att vi har detta problem i väst.
det är ett problem som delvis skapas av oss själva när vi väljer de finaste exemplaren i butiken (vilket visserligen är logiskt att man vill göra), bristande logistik från handeln och kanske framförallt bristande respekt för livet självt. medan andra svälter accepterar vi många gånger eller väljer att se bort för hur obalanserad mattillgången är i olika delar av världen. för butikerna är det viktigt att hålla välfyllda hyllor för att vi konsumenter ska fortsätta handla just där. och vi faller för det.
 
hursomhelst så är detta en bra blogg för att den synliggör matsvinnet från vanliga butiker i vårt avlånga land. det finns en lång rad med liknande skribenter som inriktat sig på samma ämne,  tillexempel denna.
Jag tror en stor del ligger i att vi måste se över vår egen konsumtion och hur mycket mat vi själva slänger. Därifrån kan man sedan gå vidare och se det större perspektivet. Jag är för dumpstring, det verkar vara ett av få direkta sätt som uppmärksammar svinnet på allvar. andra är t.ex slängintematen och nyligen hittade jag en intressant pdf från SLU ang matsvinnet från butiker.
 
fruktlädret återkommer jag med. just nu står de på plåtar i ugnen. imorgon får jag se hur de blev.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0