angelägenheter


 
 
 
Första veckan i juli, sista veckan före mitt sommarlov tömde vi urintankarna på Källtorps trädgård. 
Trädgården har ett genomsyrande kretsloppstänk och då är det ju självklart med smart hantering av det mest basala som man behöver tänka på när det gäller oss människor; hur gör man med toaletterna? Källtorp har separerande toalett  för både personal och cafégäster, med egen hantering. Dvs, allt som hamnar i toaletten gör senare nytta i trädgården!
 
 
Urinet samlas upp i två stora tankar som är nedgrävda i marken. Övrigt komposteras i  latrinkomposten. En gång per år töms urintankarna; direkt i trädgården. slang kopplas på tanken och man duschar trädgården för hand. Måste erkänna att jag trodde det skulle kännas rätt snuskigt- men det var det inte alls. En ganska svag doft efter lång lagring plus att man blir lite avtrubbad efter någon timmes vattning. Tankarna är så pass stora att 1 tank fylls på ett år. På så sätt tömmer man alltid den tanken som stått och "mognat" ett fullt år och under tiden fylls den andra på. Urin innehåller kväve och andra fina komponenter för växterna att ta upp. Högsommaren är bästa tiden att tömma, det är då växterna är som mest mottagliga för näringsboosten. Gör man det inte vid rätt tidpunkt kan man orsaka kväveläckage, vilket kan påverka grundvattnet=inte bra. 
 
Det övriga från toaletten, dvs bajs, toapapper och mull töms i en sluten kompostbehållare och när behållaren blivit full ska den stå helst 2 år för att alla "dåliga" bakterier ska ha försvunnit. Den färdiga komposten strör man sen som vanligt gödsel.
 
Ju mer man läser på desto tydligare blir det, tycker jag, att vattentoaletten är ett ganska så överflödigt påfund, åtminstone på landsbygden. I  städer och tätbebyggda områden så är det helt klart en sanitär angelägenhet men det är inte en omöjlighet att så många som möjligt skulle kunna ta vara på sin egen skit (bokstavligt talat), om man har trädgård. det är en fråga om kultur tror jag, värderingar, uppoffring och kunskap. för tio år sen hade jag aldrig trott att jag skulle resonera som idag, jag hade antagligen tyckt det var för äckligt, men så vet jag ju också mer nu om hur våra nuvarande system påverkar jorden och oss själva, i större utsträckning än då. Och det påverkar minst sagt hur jag resonerar. överflödig transport och rening, slöseri med rent dricksvatten, och rötslamsproblematik är rubriker som intresserar mig. Många som har landställe att åka till är vana att använda det gamla hederliga utedasset, mulltoa etc, men har kanske svårare att tänka sig det som permanent lösning i det vanliga hemmet.
 
Jag uringödslar i min trädgård! Jag har ett dusch/toarum i en av uthusen med två toaletter. den ena är bara till för urin som kan vattnas ut på kvällen (när grannarna gått in, t.ex;) den andra är en pacto-toalett som jag köpte i höstas. i den använder man påse av majsstärkelse som kastas i komposten och försvinner. till mitt stora förtret så har jag ännu inget tillstånd från miljökontoret att anlägga latrinkompost så jag avvaktar fortfarande. Dvs jag använder vattentoaletten som finns. men jag hoppas på en annan lösning snart!
 
 
(med bland annat färdig latrinkompost fick jag anlägga en hyfsad stor rabatt innan lovet. Skottkärran är fylld med 2-årig latrinkompost. Det vare sig luktade eller såg ofräscht ut!)
 
( nyplanterat för 8 veckor sen ungefär. behöver jag säga att det växer som satan nu!)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Markus

Vad härligt att höra att det är fler som ser möjligheten att ta hand om sin egen skit. Häftigt att de gör det på en sådan verksamhet så att kunderna kan bli upplysta om nyttan med :)

Svar: absolut! jag har nog aldrig varit på ett ställe där man synliggör allt så tydligt. utan att känna sig påhoppad finns små info-skyltar överallt som väldigt fint binder ihop systemen som brukas i trädgården och i verksamheten!
Sofia Nordahl

Postat av: Emma

Ja, vilket bra inlägg! Tror, precis som du skriver, att mycket handlar om gamla mentala spärrar som får oss att känna att det är "bättre" och "fräschare" att spola ner alltsammans i toaletten och låta någon annan ta hand om det istället för att sträva efter att sluta våra egna kretslopp... Man hoppas ju att det med tiden ska bli lika självklart att hitta en hållbar hantering av urin och avföring som det är att kompostera sitt matavfall.

Svar: ja det går ju helt på vana. vid sommarstugan är det okej med dass men inte hemma osv. men för det mesta har folk ändå latrinhämtning så då kvarstår en del av problemet. antagligen en kvarleva från 20-talet då man skulle städa upp snusk-sverige. men det finns hopp för framtiden, titta bara på oss;)
Sofia Nordahl

2013-08-11 @ 10:15:25
URL: http://egentligen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0