hem ljuva hem (del 2)







Ja och faktiskt en helt annan del. Nu har jag börjat skolan. Jag bor lite här och lite där hemma i stugan.

 

Det blir ett redigt flängande fram och tillbaka, hit och dit men det är det verkligen värt!!

 

Tiden flyger fram. Fem dagar känns som två. Jag kryssar mellan rabatter och vildvuxna ekar. En del barfota eftersom vädret tillåter (och helst sen en gjutjärnspanna slank ur handen och gjorde sig bekant med min tå). De nya klasskompisarna känns märkligt bekanta på något sätt. Kanske har vi redan börja smälta samman. Vi är ju ändå här av samma anledning.

Engagemang. 

 

Det har varit en jättefin vecka och jag börjar förstå litegrann hur antroposofiska skolor skiljer sig från vanliga. Detta är en yrkeshögskola men tillika gemytlig och omhändertagande. Elevantalet gör naturligtvis sitt. Vi är bara två klasser på skolan. Min klass på sitt första år, samt andraklassarna. Ett antal av lärarna bor i anslutning till gården i egna hus och det finns även gårdsbutik, badplats och biodling. I veckan kom dessutom en skock får och en del höns som dagversamheterna ska ha ansvar för.


 Tanken är nog att skapa en liten oas i symbios. Åtminstone är det det som blivit. Det är lätt att förstå att före detta elever har svårt att slita sig och att de som arbetar på Skillebyholm väljer att flytta hit permanent. 

 

Trots det regniga vädret har en ny känsla infunnit sig. jag kan närmast beskriva den som att hitta rätt. Jag är numera Järna-bo. Det kommer bli fint.

 

Har jag glömt att nämna det så är det förstås en Trädgårdsmästarutbildning jag går, med inriktning på biodynamisk odling och entreprenörskap. (På Skillebyholm i Järna)

 



Kommentarer
Postat av: TuvaMinnaLinn

Vad härligt det låter! Hejja dig!

2012-09-03 @ 12:27:47
URL: http://www.tuvaminnalinn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0