nytta med nöje

Den som läser vilken tid jag postat mina inlägg den senaste tiden kan förstå att jag är lite hyperaktiv just nu. Sen jag antog erbjudandet om att hålla i en workshop har idéer formligen sprutat fram, liksom inspirationen från andra förstås. Jag vill ta reda på allt som man kan göra med sånt man har hemma, för att skicka det vidare. Bland annat har jag testat att göra batik med rödbetsspad som blev kvar från en lunch. I skrivande stund ligger en rostfärgning i badkaret och väntar på att bli färdig och imorgon ska jag testa att färga med te. Det är svårt att sova när nya idéer tränger sig på.
.
Just rosten är helt fantastisk, jag blir i extas bara jag tänker på det. Rostiga föremål anses vara dåliga, oftast obrukbara och även lite farliga. Att man riktigt effektivt kan låta de bli en huvudingrediens i något är väl egentligen inget nytt, rost färgar ju liksom. Men att aktivt använda rosten är nytt för mig. Sen jag läste om rostfärgning för några veckor sedan kan jag inte låta bli att låta blicken skanna efter skrot när jag är ute och går!
Ikväll hittade rostdetektorn en gammal räfsa i grovsopen! håhå först ska den få färga ett linne, sen får den följa med till en mycket kär vän, jordplätten:)
.
Översta bilden är ett foto ur Sofia Hedströms bok "Modemanifestet"
.


Kommentarer
Postat av: unga fröken karlssons Esteterier

Färga med rost låter ju faktiskt väldigt intressant. Älskar att det finns så mycket man egentligen kan ta tillvara på!

2012-03-28 @ 13:54:44
URL: http://esteterier.blogspot.com/
Postat av: sofia

det är verkligen det bästa jag hittat hittills. snart ska jag visa hur det blev:)

2012-03-28 @ 21:00:07
URL: http://lomeyende.blogg.se/
Postat av: Emmie

nej men åh, så finurligt!

jag blir så nöjd varje gång jag kan ta tillvara på något här hemma, använda något trasigt till något annat som blir helt. som en sänggavel som gick sönder, numera agerar en del av den som skostege i hallen för de finaste skorna.



blir lite( eller mycket) nyfiken på det där med rostfärgning. har du skrivit någonstans hur du gjorde? har en vit klänning som skulle bli finfin i rost!

2012-04-10 @ 21:04:45
URL: http://bakinganddreaming.blogspot.se/
Postat av: Sofia

jag ska visa hur det blev med rosten, snart:)och det blir en steg-för-steg!

2012-04-12 @ 23:23:12
URL: http://lomeyende.blogg.se/
Postat av: Emmie

hurra, vad spännande!:)

2012-04-14 @ 15:04:30
URL: http://www.bakinganddreaming.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0