earth lollipops

.
Idag är det vårdagjämning! Det gjorde att jag fick tummen ur och har sått massor av frön. Blomkål, broccoli, grönkål, aubergine, squash, tomat, mangold och paprika. dessutom snabbodlingar som ger spröda skott på kort tid, när väntan känns för lång. gula ärter, solros och krasse går snabbt och kan ätas som skott på frukostsmörgåsen. Nästan alla andra ovanstående är ju sensommarväxter.
.
Ambitionen är väl lite att jag ska kunna leva så långt det går på det jag själv odlat, men sådant som den lokala affären ändå tillhandahåller i ekologiska varor kommer jag inte ha på kolonilotten.
En annan idé som funnits redan från början är att köpa så få saker som möjligt till odlingen. Vissa redskap kommer jag behöva, men allt annat ska jag försöka återvinna. Såsom kompostbehållaren, störar, utemöbler, nät och växthus i begagnad byggplast. Jag ser det som en utmaning men i realiteten är det enklare än vad man tror. Det som krävs är fantasi och lite jävlaranamma!
.
Till förkultiveringen klippte jag sönder alla tetrapack som fanns i min kartongåtervinning och gjorde små hål i botten. Jag använder även begagnade ört-plastförpackningar och skyddskartong från matberedaren jag fick i inflyttningspresent, till att plantera i och kaffepinnar i trä från en granne, till att markera sådderna. Lagerlådor i trä kan man fråga efter på restauranger och caféer.
.
Nu är det bara att vänta 2-3 veckor på nästa omgång sådder av kålväxter och sen hoppas jag på riktig värme så jag får sätta spaden i jorden!
Det är första gången jag tar mig an ett sånt här större projekt så allt är spännande och nytt!
.

Kommentarer
Postat av: Josefin

Vilken rolig idé att använda tetrakartonger! Blev ju riktigt snyggt!

2012-03-21 @ 02:02:50
Postat av: Sofia

eller hur!? massa färg istället för trist svart plast:)

2012-03-21 @ 17:36:42
URL: http://lomeyende.blogg.se/
Postat av: Malin Aurora

Åh så fint!

2012-03-22 @ 17:20:14
URL: http://vildblommor.blogg.se/
Postat av: Sofia

:=)

2012-03-24 @ 15:08:16
URL: http://lomeyende.blogg.se/
Postat av: June

Åh, jag vill också så. Jag är galen i att kunna äta av sånt jag sått själv, men det blir ju mest örter. Jag önskar att jag hade ett trädgårdsland att fylla.

Sv: Mja, det blev lite diskussioner bland kommentarerna när jag skrev om min tandkräm för ett tag sedan. Det finns ju studier som visar både att fluor är bra och att fluor är dåligt, men jag trivs väldigt bra med fluorfri tandkräm och har inga planer på att byta tillbaka inom den närmaste framtiden i alla fall.

2012-03-27 @ 09:57:42
URL: http://junesabstracts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0