nytta med nöje del 2

.
Såhär blev den lilla tygkorven i inlägget " nytta med nöje". När en kompis till mig rensade ur sin dotters urväxta kläder tog jag hem några missfärgade babyplagg för att testfärga dem. Den här bodyn skruvade jag och knöt ihop med snören för att få en sorts batikeffekt. sen lät jag det lilla byltet sjuda i rödbetsspad (som blev över när jag lagade lunch) i ca en halvtimme. när det var 10 minuter kvar hade jag i en halv deciliter salt och lät sjuda färdigt. saltet fixerar färgen något. sedan hällde jag av hela blandningen + bodyn i en glasburk där det fick svalna samt stå och dra i ytterligare två dagar.
.
När jag sköljt ur all överflödig färg och plagget torkat så målade jag med textilfärg ett favoritmotiv på det hele, jorden med stora träd!
.
Det återstår att se hur väl rödbetsfärgen sitter på tyget efter tvätt (men jag har inga nyfödda bebisar i min närhet att klä så det dröjer nog innan plagget blir tvättat) men jag kanske testar att färga mina egna kläder nästa gång. Ett oumbärligt verktyg är det hursomhelst att färga om urtvättade eller fläckiga kläder! Det blir något nytt och personligt minst sagt. kan man göra det med växter blir det ännu lite bättre förstås.
.
Textilfärgen är däremot en vanlig flytande i burk och jag har använt den förut, både här och här.
.

Kommentarer
Postat av: aliciasivert

Ytterligare ett sånt där superfiffigt tips! Som dessutom känns miljö- och hälsovänligt för små barn. Tack!



Men jag måste fråga om guldmotivet - hur bar du dig åt för att måla? Använde du schabloner eller satt du med pensel? Håller nämligen själv på med pensel ibland och tycker det är absolut helt totalsvårt. Blir helt andlös av detta.

2012-04-30 @ 23:46:10
URL: http://aliciasivert.blogspot.com
Postat av: Sofia

jag målar på frihand och det tar sin tid! Inte blir det heller som man tänkt från början men det får man liksom leva med. Det är ju bara jag som vet hur det var tänkt och det blir ganska fint ändå:)

2012-05-11 @ 12:14:28
URL: http://lomeyende.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0