I ♥ Rost

Här kommer min tutorial för att färga med rost!
Först och främst behöver man ett plagg. Jag tog en vit tshirt som inte användts på alldeles för länge. Man måste inte ha vita kläder för rostfärgning, men ljusa tyger rekommenderas!
.
Jag var inte så nöjd med modellen så jag kapade tshirten på magen och snitsade ihop en volang i stället. På Husqvarnan förstås (yes nu funkar det som det ska)!
.
Det hann bli kväll innan jag var färdig. Såhär blev det alltså.
.
Innan man börjar färga är det bäst att blöta plagget så att rosten tar sig bättre på tyget. Krama sen ur så tyget är rejält fuktigt!
.
Sen tillsätter man rosten! Jag använde en cykelkedja jag hittat, några tjocka skruvar och nån pinne som jag inte riktigt vet vad det är, man tager vad man haver. Man kan även använda vanliga konservburkar som man låter rosta utomhus och rulla in om man tycker det är jobbigt att gå ut och leta. (Fast det blir såklart ett annat mönster då)
.
Jag rullade ihop hela byltet till en boll, med de rostiga föremålen inuti, och stoppade bollen i en stor konservburk som är rejält rostig. (jag odlade i den på balkongen förra året) Man kan även lägga plagget direkt i en plastpåse.
.
För bästa resultat tar man ett glas till hälften fyllt med vatten och blandar i några matskedar ättika eller vinäger. Blandningen häller man över tygbyltet och så knyter man ihop påsen och snurrar på den så att den sura lösningen kommer åt överrallt. Man kan utesluta ättika men det sura gör att det rostar (mkt) fortare! Även om man lägger tygbyltet i en konservburk eller annat så bör man stoppa allt i en plastpåse. Rosten färgar av sig på allt som kommer i dess väg och man inte är försiktig! Jag ställer sen påsen i en plasthink som jag inte är rädd om för att vara på den säkra sidan.
.
Sen är det bara att ställa undan hinken någonstans där den inte är i vägen (jag ställer min i städskrubben) och göra något annat. Beroende på hur länge man låter rosten verka, desto starkare blir mönstret.
.
Efter ett dygn tog jag fram hinken och vecklade ut tröjan. Jag tyckte det skulle vara lite mer så jag flyttade kedjan till ett parti som inte blivit färgat och la ner allt i hinken igen.
Därefter väntade jag i ytterligare ett dygn innan jag plockade fram tshirten igen och sköljde den grundligt med vatten i badkaret. Det bästa är om man kan göra detta utomhus förstås. Inomhus skvätter det lite på väggar och emaljen i badkaret men det går lätt bort om man tar det på en gång!
.
Mönstet som blir är ett jättevackert sorts organiskt fossiltryck, eller om man så vill, batik. Beroende på hur länge man väntar desto mörkare och starkare blir mönstret. Jag har ett tyg som jag lät ligga i en vecka och det ser nästan ut som en arkeologisk utgrävning med fossiler och skelett.
.
Plagget tvättar man sen som vanligt i tvättmaskinen (eller för hand om man föredrar det). Rost är asbra enligt min mening men kom ihåg att vara försiktig med rostiga föremål, använd handskar!
.

Kommentarer
Postat av: malin, fyratips

grymt coolt!

2012-04-22 @ 14:51:56
URL: http://fyratips.tumblr.com
Postat av: Josefin

Nice!

2012-04-23 @ 13:39:37
Postat av: aliciasivert

Wow. Det här var något helt nytt för mig. Vilken häftig idé och vackert resultat! Kul med en sån historia bakom också.

2012-04-30 @ 23:42:01
URL: http://aliciasivert.blogspot.com
Postat av: Anna

Vilken fin symaskin! :)

2012-06-03 @ 21:27:27
URL: http://annagrundberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0