Långsamma kolhydrater snabbt!





Jag anser att det är onödigt att köpa sådant man kan göra själv. Detta rågröd räknas till en sådan sak. Dessutom vet man vad som är i och det är faktiskt(!) mer ekonomiskt. Trots att jag köper alla ingredienserna till detta bröd ekologiska så lönar det sig faktiskt rent pengamässigt.
Inte är det dumt inte!


Superenkelt att göra, supergott att äta, närsomhelst!

Ingredienser

7 dl mjöl, går bra att blanda som man vill. jag brukar ta 3 dl rågmjöl, 3 dl vetemjöl och 1 dl havregryn.
3,5 dl filmjölk
3 tsk bikarbonat
några skedar linfrö eller annat gott frö
solroskärnor
hackade oliver
1 riven morot
1 tsk salt

man kan även blanda i exempelvis fetaost, inlagd vitlök, soltorkade tomater, ja i stort sett vad man gillar!

Gör så här

blanda alla torra ingredienser. rör om väl. häll sen på alla extraingredienser, tex oliver, feta osv.
blanda sist i filmjölken.
smöra och bröa en form. degen ska vara lite halvkletig och behöver inte jäsa utan när du lagt ut den i formen, kan du trycka ner lite extra solroskärnor och sen ska den direkt in i varm ugn. 175 grader är bra, ca 50 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0