Friganism

Idag står det i City Stockholm om Friganerna Anna och Roland som lever på matbutikernas bortkastade livsmedel.
Jag har tittat runt och på citys hemsida finns några kommentarer i forumet om just detta. det förvånar mig inte att de flesta tycker att det är äckligt, kallar friganerna grisar eller jag vet inte vad. För visst, det låter inte fräscht att plocka upp mat ur smutsiga sopcontainrar. Men och ett stort Men, detta är endast dumma fördomar från människor som själva aldrig tänkt tanken att begå en sådan gärning. Och jag är inte en av dem. Jag Vet hur mycket mat, och bara Mat som kastas i containrar i stort sett hela Europa. Jag har själv sett det. Och det är inte det minsta äckligt, utan bara bara dumt, oetiskt och omoraliskt att låta all den maten (för det mesta i perfekt skick och i plastförpackningar) manglas ner i sopbilen för att där krossas och tillintetgöras med Riktiga sopor.
Jag kallar mig inte Frigan, eftersom ordet härstammar från Free Vegan och jag äter kött, när det bjuds. Men i övrigt är jag inte det minsta olik Friganerna, och jag är stolt över det!
De flesta friganer är inte vad de är för att de saknar pengar eller är hemlösa. De gör detta av moraliska och eller miljömässiga skäl. Sen att man sparar pengar på det är ju iofs inte så dumt. Men jag lovar att det gör ont i själen att öppna ett containerlock och det ligger så mycket mat (jag har varit med om att en container är Full av packeterade grönsaker, ca 300 liter) att man omöjligt kan ta med sig allt. Det är glädjeblandad fasa att se ner i en sådan container. Just därför att det finns så många människor som verkligen får slita för att knappt få någon mat på bordet.  För att jag inte tror ett skvatt på att de "regler" som säger att mataffärerna måste slänga mat efter ett visst datum ska följas till punkt och pricka. Jag har själv plockat upp paket efter paket med yoghurtar, rena och hela med 2 veckor kvar till utgångsdatum. Detta är Inte sopor!  
Friganism rör sig främst om etiska och moraliska skäl, och det är väl vad som mest saknas i denna sjuka värld!


den som påstår att detta är sopor har inte bara fördomar

utan saknar både vett och sans!



Kommentarer
Postat av: Sarah bergström

Hej Sofia. Jag och några till håller på med ett projekt om friganism och vi skulle vilja få tag i någon att intervjua, så vi undrar om du eller om du känner någon annan frigan skulle vilja ställa upp så kontakta mig så fort som möjligt. Min mejl är [email protected]

2011-12-16 @ 14:22:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0