Tidsresa

Ikväll tar vi båten till gotland. på söndag sätter ju medeltidsveckan igång. ska passa på att ta en massa kort och insupa atmosfären.


Allteftersom jag läser det jag hittills skrivit i den här bloggen slår det mig vad (i många avseenden) bakåtsträvande jag är, eller har blivit de senaste åren.
i christiania för några veckor sen lärde jag känna ett danskt/argentinskt par som var i full fart med att sälja nästan alla sina ägodelar, och hyra ut sin lägenhet för att åka till frankrike, sedan till portugal, för att lära sig bygga hus på det gamla sättet. alltså med dessa enkla medel; sand, lera, halm, vatten och sten. och arbetskraft.
 jag blev djupt inspirerad av detta och de lånade mig en tjock bok om ämnet som jag med entusiasm svalde på en dag.
efter att jag kom hem har jag hittat massor av information om det här byggnadssättet, som såklart är vida känt. i afrika används det för att bygga hyddor på savannens slätter, i mellanöstern till alla typer av byggnader, i england finns det många gamla byggnader som fortfarande står och brukas, trots fukt och regn.
det bästa är ju förstås att med dessa material kan man själv forma sitt hus som man vill, med sina egna händer, och man använder sig av 100 % naturliga råvaror.
Det må vara föga populärt hos traditionella byggfirmor att folk tar sina hus i egna händer, men så är det ju med det mesta i samhället.
Jag, för övrigt, hade tänkt börja med en hederlig vedeldad stenugn.








är du intresserad så se http://housealive.org/
eller
http://www.youtube.com/watch?v=m7H-ziKVLWY

eller sök på cob

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0