tulpaner å cashew

1.
2.
3.4.
5.
 
Jag har svårt att förstå att det redan gått tre år sedan jag var i Indien med min Fairtrade-klass! Den 29 januari 2012 var vi i Kerala hos Fair Trade Alliance Kerala och reste runt på skumpiga vägar med Tomy Mathew som guide och han gjorde sånt intryck på mig och synen på handel!
 
Den där Indienvistelsen tog på mig hårt, det medger jag, men jag känner nu hur mycket den gav mig och min nya förståelse för våra val som lite medvetnare konsumenter. Också att välja utifrån medmänsklighet. Inte att förväxla med tycka-synd-om-attityden!!
 
Bland annat tänker jag på, och minns alltid det när jag ser rosor och tulpaner i affären. (Åh vad jag längtar efter knarriga tulpaner just nu att ställa brevid mig på arbetsbordet!! :) 
 
Vi besökte framförallt odlare av frukt, grönsaker och kryddor (alla anslutna till Fairtrade) för att höra hur Fairtrade påverkar deras liv, men vi hade intressanta diskussioner med Tomy om marknaden generellt. Bland annat började vi prata om snittblommor och fairtrade-rosor från Kenya som vi har möjligheten att köpa här i Sverige. Vi kom överrens om att det är väldigt bra att vi har valet att köpa snittblommor som kommer från spårbar, säker industri, och att odlarna får pengarna som arbetet är värt! men också pratade vi om, och det var Tomy (och ordförande för ett väldigt stort Fairtrade-distrikt i Indien) som själv sade att i en perfekt värld skulle rosodlarna bättre odla mat (eller blommor/ tillverka möbler/kläder etc. för all del) till sig själva och sitt folk, och vi importörerna, skulle odla eller plocka våra egna blommor. Och visst är det ett mycket mer uppfriskande och självklart perspektiv än att "u-länder" ska utvecklas genom export (även om jag inte anser att den ska tas bort. exportstopp är också farligt på kort sikt.)
 
 Det är en tanke jag inte kan konkurrera med, även om det var så att jag skulle vilja. För övrigt en orsak till varför jag själv efter resan utbildat mig inom odling, för att kunna bli mer självförsörjande.
 
Men ska jag vänta till april-maj då mina egna tulpaner slår ut... hm det är länge att vänta trots allt:) jag njuter av aloe veran, kastanjerna och kaktusarna i fönstret och på skrivbordet än så länge iaf! för jag minns hans ord varje gång jag plockar åt mig en bukett knarriga tulpaner. och för det mesta får minnet mig att avstå. fast ganska ofta odlas de i sverige nuförtiden, vilket är ett plus:)
 
 ps.det finns en hel del intervjuer med Tomy Mathew på Youtube, väl värt att kolla upp för den intresserade! Bl.a. i den här videon, där jag känner igen både Susamma och Thomas, vilka var två av de många vi besökte och intervjuade. Videon är dock gjord av en engelsk kvinna.
 
6.7.
8.
9.
 
1. nyplockade cashew-frukter! vi äter ju bara själva nöten men frukten är också överraskande god tycker jag. har för mig att de gör alkohol på frukterna.
2. matthew öppnar en kokosnöt för oss att smaka på:)
3. Tomy pratar om Fairtrade och Anna antecknar.
4. Vaniljstång som ännu inte skördats!
5. Anna och jag tittar på utsikten, fotar och spexar:)
6. Susheela och jag tar i hand. (vet inte varför jag ser sådär rädd ut haha. hon var jättegullig)
7. festmålad
8. här badade vi i tropisk klistrig värme, det var faktiskt fantastiskt!
9. gruppbild från jolarpet och med bl.a. bomullsodlare. de flesta odlare har många kulturer på sin mark, lite jämförbart med permakultur-principerna. 
 
 
jag har skrivit om resan och delat bilder förut. här är 3 av dem;
 
Palam -på besök i fabriken som tillverkar tvål som säljs på Indiska 
 
Att knyta ihop påsen -en översikt och mina funderingar kring resan/handel/rättvis och självförsörjning
 
Bomull - Om mötet med odlare i jolarpet. vårt första fairtradebesök på resan
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0