gudagnistan

 
jag tror det är tre år jag haft juicepressen utan att ens prova den! men jag har ramlat över den galna sexiga dieten igen, på biblioteket denna gång. bläddrade i den i vintras när min vän tekla läste den och testade på lite recept. så nu har jag invigt juicepressen!
 
jag är alltså inget människa som går igång på ordet diet. det låter för mig =gå ned i vikt, och det behöver jag inte alls. kris carrs bok är snarare en holistisk livsstilsbok med en löjligt fångstgröda till titel. jag tror det var när hon nämnde min shamandans-husguru gabrielle roth som jag verkligen började läsa. 
boken handlar om hur kris carr, 31 år fick en ovanlig cancer (mer eller mindre sin dödsdom) och förändrade sin livsstil genom kost och mental uppbyggnad. här kan man se en video om hennes historia. jag ska inte tjata på om vad boken handlar om, utan det kan man ta reda på, t.ex genom att läsa den!
 
hursomhelst blev jag väldigt sugen på ren, frisk mat och självkärlek., så jag har börjat göra färskpressad juice hemma, vilket fyller cellerna med direktverkande näring. i synnerhet om grönsakerna och frukten man använder är ekologiska (och jag jobbar ju med ekologisk odling!!!:)
 
den första juicen jag gjorde var på gurka, tomat, mynta, lime och apelsin. sen har jag provat gurka, groddar, lime, jordgubbar och apelsin. hur låter det? lite dyrt kanske en del tänker. men ändå värt det, jag lovar. jag byter gärna semestershopping mot hälsokosten och grönsaksdisken. och så tänker jag börja grodda mycket mer! det gjorde jag en del i vintas på skolan. men inte att förglömma är allt ätbart ogräs som går att juicepressa. för någon vecka sen var det en juicebar i stockholm som beställde några kilo svinmålla från mitt jobb. svinmålla. vi odlar inte det. vi tar bort det. det är ogräs. och fullt av näring och klorofyll. perfekt för juice och ångkokning. mer om ogräsmat här och såklart på skogsskafferiet! så blir det både nyttigt och billigt!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Cattis

Skojar du med mig?! Svinmålla? Jag kommer bli rik!!! ;)

Svar: haha:) go for it, bara att sälja in!
Sofia Nordahl

2014-07-08 @ 21:13:13
URL: http://cattise.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0