paper maché

 
paper mache är min nygamla återupptäckta kärlek. det började med att jag satt och pinterest-pinnade olika sorters teatermasker gjorda i paper mache. sen kom jag på att jag hittat den här  provdocke-mallen för länge sen. inte så snygg så det hade inte blivit av att göra den men silvertejpen var redan införskaffad och nu fick jag den briljanta idén att den nog kunde bli fin om man klädde (kamouflerade) den i papper. så en kväll gick jag ner till återvinningsrummet och hämtade en trave med gamla dagstidningar.
 
 
 
Jag gjorde precis som i mallen och lyckades tejpa närstan hela mig på egen hand. Josef fick tejpa mig på ryggen där jag inte kom åt och när tejpningen var klar, klippa av mig hela pjäsen.
 
 
 
Jag gjorde eget tapetklister efter det här receptet och det blev jättebra! Provade ett annat recept först men det var alldeles för blött och för lite klistrigt. Gick också lätt att få paper machen att fastna på silvertejpen utan problem. har redan använt provdockan att fota av lite kläder jag vill sälja så småningom, funderar på att måla den senare, men har inte kunnat bestämma mig än. för övrigt så fyllde jag dockan med bollar av tidningspapper, billigare än att köpa vadd, och det har fungerat utmärkt. foten är en begagnad duschstång som ska snyggas till och få en ordentlig tyngd i botten så den står stadigt. nu står dockan lutad mot väggen i vardagsrummet:)
 
 
Tålamod är ett tips för den som blir sugen på att göra en egen provdocka. det bästa resultatet blir om man lägger på många lager papper, tills "rynkorna" från tejpen försvunnit helt. och mellan varje lager får man låta det torka minst några timmar!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0