vargarna

 
 
Det var 2012 jag fick tag i den här boken. Det var en manlig shaman som talade om den när jag skrev ned namnet. I tre år har den legat i väskan, på sängbordet, på soffbordet, ibland i bokhyllan och ofta på andras bord när jag besökt vänner. 
 
Det senaste året har jag varje gång jag varit i ett antikvariat letat efter just den här boken. Totalt fem stycken har jag hittat och gett bort. En dansk utgåva har jag fortfarande kvar att lämna vidare. Jag tänker att jag ska spara den tills jag besöker roskilde nästa gång, där jag har vänner som bor. 
 
Det ska sägas att jag plöjer ganska många böcker på ett år. Ofta flera samtidigt, vissa blir jag färdig med på några dagar, andra återkommer jag till någon gång i halvåret. 
 
Kvinnor som slår följe med vargarna; Myter och sagor om vildkvinnans arketyper av Clarissa Pinkola Estes har jag läst sedan 2012, men bara en enda gång. Anledningen är att det är en bok som på sätt och vis berört mig djupare än någon annan bok. Det är ingen skönlitterär bok, inte heller en faktabok. Det är något uråldrigt i vår natur som det berättas om; vilddjuret i vårt inre. 
 
Och även om jag alltid vetat om och känt det där vilddjuret i mig själv när jag smygit i mörkret om natten, midnattsbadat under månen eller bara känt begäret att bryta upp och ge mig av ut i det okända, så är det just det som varit så svårt att sätta ord på. Det är det Clarissa gör i den här boken. Hon sätter ord på det vilda i en kvinnas själ. Och hon gör det väldigt vackert.  
 
Jag har precis börjat läsa boken igen och kan gott tänka mig låta 3 år till glida genom dessa sidor. Och är det en enda bok jag skulle få tipsa om, alla kategorier, så är det just denna.
 
 
Boken är utgången, men kan hittas på bibliotek, antikvariat eller t.es bokbörsen.se
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Cattis

Spännande, den boken har jag precis reserverat på bibblan efter din rekommendation :)

Svar: härligt! mycket nöje :)
Sofia Nordahl

2015-10-02 @ 19:08:10
Postat av: Laila

Hej. Jeg kan godt forstå din glæde for den bog. Og at den tager mange år at læse, tage ind, mærke og bruge. Jeg har det på samme måde med: Jorden synger af Annette Høst. Måske kender du den? Hvis ikke, og du er interesseret, tror jeg, man kan læse om den her, og om mange andre dejlige ting: http://www.shamanism.dk/ Bedste hilnser fra Laila

Svar: åh tack för tipset! Den ska jag absolut kolla upp:)
Sofia Nordahl

2015-10-07 @ 14:01:28
Postat av: Laila

Dejligt, du måske kan bruge den. Alt det bedste:) Fra Laila.

2015-10-08 @ 16:03:02
Postat av: Klara

Ville nästan gråta av lycka efter att jag läst om boken här och snabbt som blixten klickade mig in på bibliotekets sida och till min stora glädje insåg att dom hade två exemplar inne! :')

Svar: <3<3<3
Sofia Nordahl

2016-06-07 @ 13:19:10
URL: http://klars.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0