det var då. nu är nu

 
 
i all ärlighet. jag har inte velat gå tillbaka över året, det har varit turbulent. idag har jag redigerat lite smyckesbilder och har då rensat min fotomapp för att hitta gömda bilder. där finns en hel del fina minnen ändå. jag har helt enkelt inte velat se det. men så tänkte jag ändå göra en Positiv summering över 2014, som jag hört mig själv klaga över alltför länge nu. så här kommer den!!
 
januari
 
bodde forfarande på skolan med många härliga kompisar! min vän malthe och hans dotter firade födelsedag ihop och ställde till med stort kalas som avslutades med vinterpromenad och trädklättring! (fast jag klättrande inte faktiskt). sen åkte jag till dalarna med dem och mamman tekla, till kursgården Lindsberg å hälsade på, för att ta reda på hur det fungerar egentligen att bo i herrgårds-kollektiv och driva företag tillsammans. Blev mega-inspirerad av det!! och hittade fina musikduon holy farmers där också!
 
 
åkte till bergianska trädgården med maele och vandrade omkring i inomhusdjungeln i kanske 3 timmar. vi flydde det kalla och grå, fikadfe, pratade massor och kramades. hjärtats stelhet smälte litegrann som det alltid gör med maele:) och så fick jag två fina böcker i sen julklapp. helt på känn hade hon hittat två som jag redan ville ha!

jag bodde forfarande med fina Kajsa och Christina på skolan och hade en sån där fin januari, eftersom det var sista månaden vi skulle bo ihop. bara myste, typ! (och jag lekte framför spegeln på mitt rum)
 
februari
 
familjen sol åkte på lite semster och jag var hundvakt i tre veckor. vi var en del i stugan å eldade.
 
 
men ganska mycket hos mamma å pappa också! där blir man alltid omhändertagen och gödd:)
 
 
och så kom bror min på besök till skolan, det var mysigt, för det kändes också lite konstigt att flytta från ett hus till ett annat. kanske mest för att alla mina klasskompisar utom en flyttat redan. men så fanns ju J där. vi kände inte varann ännu och han var nog lika rädd för mig som jag för honom haha!
 
mars
 
 jag skrev på mitt examensarbete och malthe på sitt. vi byggde kontor i vardagsrummet och kände oss viktiga!

 
jag var i gasen, kände mig oövervinnerlig på sätt och vis. minns att jag raderade nästan allt och började om 1 vecka före inlämning. samma tema men ny vinkling. jag sov knappt men kände mig väldigt levande och glad.
 
 
gick på trädgårdsmässan med min granne och fick lite inspiration. men mest pratade vi relationer och så. kände mig galet peppad av henne sen! så jäkla fin kvinna!
 
 
det var en känslosam tid i kollektivet, men fin. vi som bodde där var både lika och olika och vi behandlade massor av ämnen. lärde mig mycket om mig själv också. lärde mig att bli ännu bättre på att uttrycka mig i ord. gå förbi kallpratet och tala från hjärtat. 
 
april
 
det började bli vår! och jag hängde med maele i hennes stuga<3
 
 
jag fyllde 30 och hade kalas på skolan fast jag precis flyttat ut! så skönt att flytta till stugan men sanningen att säga saknade jag kollektivet och sov där också. det blev iaf grillning, tårta och massa kramar på min födelsedag! med mamma, pappa, bror och hela kollektivet!! 
 
 
vårrensade i stugan och var helt besatt av min näskanna! jag sköljde säkert 2 gånger om dan. hade börjat praktiken på ekologisk odling och var dammig i näsan jämt. (men den är faktiskt fantastisk)
 
 
det var kallt i växthusen men tillräckligt varmt för att börja drömma om sommar och riktig värme! Sen tog jag examen men det hasr jag inte en endaste bild ifrån!
 
maj
 
vår på riktigt och jag var ute mest hela tiden. grävde om komposten. helt ärligt, det är min favoritgrej av grejer att göra i trädgården! längtar till i vår när jag tänker på det<3
 
 
tvättade bort vinterlukten ur stugan!
 
 
och pysslade med ännu mer trädgård på jobbet.
 
 
Och på skolan, fast mest J förstås eftersom han bodde kvar och vi hängde mest hela tiden. 
 
juni
 
 
vädret tillät mycket inomhus-snickrande och jag kände mig både upprymd och skrämd över den nya relationen. så mycket enklare att bara ha sig själv liksom. men hjärtat ville ju inte det:)
 
 
min kusin tog studenten och det var fint att träffa familj som jag inte sett på åratal! och det kändes så somrigt på nåt när-jag-var-liten-sätt.
 
juli
 
 
 
följde maeles stormage<3 coolt och surrealistiskt! 
 
 
 
läste galna sexiga dieten och ville förändra mitt liv precis som författaren. men jag nöjde mig med att börja med massor av gröna juicer. inte så svårt heller att få i sig massor av frukt å grönt. kände mig upplyft och inspirerad av det minst sagt.
 
 
 tittade på big lebowski och blev sugen på att måla de vita skorna i nån sån sorts stil.
 
augusti
 
 
åt massor av grönt. föll in i en skön rytm när det kom till mat. liksom väldigt somrigt och närvarande
 
 
och skapade ännu mer.
 
september
 
jag var på skolans marknad och sålde lite saker. bland annat den här kappan av slaktade ylletröjor som jag sydde förra vintern. en intensiv dag men kanske väl behövlig också då jag knappt mött folk på hela sommaren!
 
 
började klä upp mig igen efter en hel sommar i arbetsbyxor, keps och heltäckande skjorta mot solen! äntligen semester, typ:)
 
 
gjorde ett litet fairy-bo att ha nånstans gömt i trädgården! vet inte om nån flyttade in men det står kvar över vintern iaf.
 
oktober
 
skördade årets sista tomater, rödbetor, lök å diverse. men stackars odlingen fick inte mycket kärlek iår. note to self -arbeta med odling och odla hemma-inte så bra kombo för mig. när jag kom hem ville jag bara läsa tidningar, äta melon och träffa kompisar.
 
 
jag flyttade in hos tekla och ebbasol å började få kärleksbrev på morgonen hoho
 
november
 
Vi höstfixade massor i trädgården. Vi kompletterar varandra ganska bra där, jag å J. han pysslar om rosorna å jag lagar grejer:) våren kommer bli spännande då det tillkommit så Sjukt mycket vårlökar, buskar å andra plantor den här sommaren och hösten! J har praktiserat på handelsträdgård med galen byggrea! Före sommaren hade jag en ros i trädgården. Nu finns det 19 st!!!
 
december
 
Yogan. yogan. ja den tog mig igenom december. och en massa varma bad och så kursen. men jag känner hopp till den. att det blir en bra grund. för allt det nya. jag har hårigt långbesök också. vilket gör mig både galen och glad. året avslutades i stugan m hund å karl. enkel mat, bubbel å resan till melonia
 
 
 
Wow det tog lång tid att skriva det här inlägget! att gå igenom bilderna får mig också att inse något. det finns inga bilder på mig och j tillsammans. inte en enda. känslan som kom över mig. så rädd är jag alltså fortfarande att bli sårad.
 
men känner mig ändå glad just nu! då var då. nu är nu. inser det. Jag är redo. för nåt nytt!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: josefine

Fin text och fin blogg. Tycker om dina bilder och att få titta in i ditt liv. Det ser vackert ut, här utifrån :) kram!

2015-01-03 @ 09:34:24
URL: http://josefinelaul.wordpress.com
Postat av: Skarva

Jag brukar inte kommentera men nu känner jag att jag bara måste göra det. Jag älskar din blogg. Underbara foton, vackert språk, utlämnande, ärligt och hoppfullt.

2015-01-03 @ 13:53:02
Postat av: Amanda

Hej! Jag vill bara säga att jag håller med ovanstående. Ordet 'inspirerande' skulle jag också vilja lägga till. Kram

2015-01-03 @ 20:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0