antåg

 
 
en del av mig längtar redan efter solvarna hallon, täcken på vädring och tvättbaljan full med ljummet regnvatten. fika på trappen och påtande i krukor och lirk med träd.
 
 
jag vill göra en del större saker i min trädgård i år. bland annat skrev jag mitt examensarbete om hur vattenanvändningen kan effektiviseras  på området och jag är väldigt sugen på att bygga en liten våtmark för egen rening. jag ska flytta ett träd som står illa till, vill få tillstånd för latrinkompost och sätta upp staket runt grönsakslandet samt täcka hela landet med tidningar för minskad avdunstningdet. jag pratade med en granne häromdagen, vi gick på trädgårdsmässan ihop, och vi bestämde oss för att dra ihop ett gäng som sedan kan hjälpa varann med tunga arbeten, det blir så himla mycket roligare. och så får man ro att ta det lugnt eller festa till utan dåligt samvete framåt kvällen. det känns kul att ha hittat en ny vän här i närheten!
 
jag ska odla strategiskt i år, och inte lite av allt som förra året. dessutom ska jag odla sånt som äts fort och behöver mycket vakt, nära huset. kanske olika sallat , tomat och paprika utanför dörrn men rotfrukter, ringblommor, kål och en del härdigare grödor i grönsakslandet, eftersom det inte ligger i anslutning till huset. jag vill gärna skaffa ett eller två fruktträd, gärna plommon. äppelträde jag har kommer inte ge frukt på några år än, det har varit illa tilltygat och måste dessutom byta plats.
 
i år ska jag ha massor av besök eller åka bort en hel del själv. det ska bli en upptäckarsommar har jag bestämt. en inre resa och/eller yttre. här i krokarna har jag så många fina vänner nu att jag gärna vill ha de runt mig mest hela tiden. särskilt en liten en, som jag närmast beskriver som en helt ny lillasyster, Ebba Sol, två år:)
 
Sommar. Men först ska vi ha vår. det pirrar så härligt i kroppen nu av förväntningar inför det som komma skall.
 
sommartid blir det i helgen! 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Josefine

Åh, första bilden! Det är riktig sommar.

2014-03-28 @ 20:35:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0