obalans

.
 
vildkaniner härjar i min trädgård! under hösten/vintern och våren har de käkat upp tre krusbärsbuskar, pepparmyntaplantor, lavendel, salvia och nu alla tulpaner och krokusar förstås. de har också grävt hål och/eller tunnlar i gräsmattan och runt hallonen,. samt diverse andra ställen. under mitt examensarbete undersökte jag hur man kan implementera permakultur här på området, men främst när det gäller vattenförsörjning och bevarande av regnvatten. innan jag hittade den nichen hade jag dock fokus på problemsökande och lösningar enligt permakultur-modellen. det här med kaninerna är en sån grej. trots att jag trivs ganska bra med att ha viltstängsel mot skogen (vildsvinen bökade upp hela hallonsnåret utanför staketet i höstas) så betyder det att här innanför så finns det inga naturliga fiender för vildkaninen. ett klassikt problem. vi stänger ute en del djur men släpper in andra. de har visserligen naturliga fiender i luften men rovfåglarna verkar inte ha hittat hit in under trädtopparna. eller så är kaninerna för många till antalet för dem att gallra ut. 
 
hursomhelst så lyckades jag hitta tre små rotstumpar där krusbärsbuskarna stått, och de hade varsin liten spirande bladknopp! så nu har de flyttat ihop i en kruka och bor uppepå ett bord, utom räckhåll för mördarkaninerna. jag hoppas de bildar åtminstone en liten buske tillsammans,
 
rabarber är desto frodigare. kaninerna gillar väl inte dess syra. och bra är det. jag hade tänkt göra vin i år!
 

Kommentarer
Postat av: Erika

Så mysigt jämt hos dig. Vilket otyg med Djur som förstör :(
Vill oxå bo i stuga o leva enkelt o viss självförsörjning.. Har iaf gjort 3 saker : slutat med deo o efter 2 v vilande från något under armar kör jag kokos olja:))) känns toppen!! sedan har jag utökat mina eko inköp- ännu mer:) och gjort min ekoodling på balkongen som jag hoppas på:) i sommar ska jag testa använda björk till lite saker:) hoppas du får ordning få odlingen och djuren håller sig borta !!

2014-04-28 @ 22:10:01
Postat av: Cattis

Du kanske kan lägga rabarberblad runt krusbärsbuskarna???

Spännande att läsa din blogg, jag strävar inte mot att vara självförsörjande, utom möjligen på lök då som brukar räcka till året därpå ;) Men det är alltid kul att läsa och inspireras!

2014-06-30 @ 18:48:55
URL: http://cattise.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0