här inne

 
jag försöker fånga ljuset på morgonen och på eftermiddan när det silar in. som en öppen blomma vänder jag mig efter det. jag lever med växterna här nu. daltar och duschar dem. flyttar dem efter ljuset. fikonträdet trivs fortfarande och nyligen fick jag en kaktuskompis att ta hand om. jag bakar kakor och knackar mässingssmycken.det är en ny energi som infunnit sig. en ny inspiration.
 
men jag har även hakat upp mig i ett spår som är svårt att spela förbi. jag tror inte jag vill det heller. det är konstigt hur det forfarande kan vara svårt att skilja på kärlek och något annat. jag är så van att reda mig själv att behovet efter en annan människa blir mindre och mindre. men så bubblar det något under ytan och jag inser att det finns så många sätt att leva med kärlek på. jag trodde nog att jag sökte en trygghet. att det var det som saknades. men så inser jag när den tryggheten erbjuds att jag inte vill ha den. då är det plötsligt jag som inte vill binda mig,  jag som vill ha äventyr och gör planer för världsomseglingar. hur ska man egentligen hinna med allt undrar jag. jag samlar ihop min nya familj. det vet jag. det är det jag gör. hittar nya medlemmar i stammen. 
 
jag blir väldigt lugn av att vara här. det är bästa tiden på året, innan sommarfolket hittar ut till landet. himlen är stjärnklar och rådjuren stryker längs staketet. molniga dagar är bäst. då är det tyst sånär som på fåglarna. och om kvällarna myser jag helst med vänner eller familj i stugvärmen. men vedeldningen börjar bli överflödig. bara när jag är ensam blir det kallt. fast bara utanpå.
 
 

Kommentarer
Postat av: Karin

Hej! Nu har jag följt din blogg i flera år och nu tänker jag lämna min första kommentar. Tack för att du har denna blogg! Den, du och vad du gör är så himla inspirerande på ett bra sätt! Jag upplever att många livsstilsbloggar får mig att må dåligt och känna press på vem jag är, hur jag borde vara, vad jag borde göra och hur jag borde se ut (tänker bloggar som indirekt konsumtionshetsar ex modebloggar osv) men detta är tvärtemot! Du inspirerar mig att vilja göra något för att själv må bättre och för att få vår omgivning & jord att må bättre. Jag känner att ditt miljövänliga tänk är väldigt inspirerande och peppande för mig att även jag göra något oavsett som det är att odla egna kryddor eller att arrangera klädbytardagar.
Hoppas att du får en fin sommar!

Svar: hej! jag vet att jag svarat på ditt inläggh men nu ser jag att det hart ju inte registrerats! tack snälla:) jag blir jätteglad för din respons! det du beskriver är precis det jag önskat sprida. jag tror att det ofta är en omedveten grejh att skriva om köp, företag och hela den karusellen. helt enkelt för att vi är så vana att se och höra om det hela tiden. jag önskar att bloggen ska vara lite av en fristad från sånt. även om det ibland är svårt också för mig:) trevlig sommar!!!
Sofia Nordahl

2014-04-25 @ 15:31:05
URL: http://karinhaglund.blogg.se/
Postat av: Branka

Hej,
Jag vet att många kanske tycker att man inte ska fråga om sånt, men jag tänker göra det ändå... Vad lever du på för budget varje månad?
Jag vill så gärna ha ett litet hus någonstans och sköta mig själv. Lägenhetsliv är helt enkelt inget för mig och gör mig ärligt talat deprimerad... Men så är det ju den där ekonomiska frågan.... Jag är student, med en jobbinkomst vid sidan av, och funderar på om jag skulle klara mig ekonomiskt med att bo i ett litet hus..
Om ekonomi inte är något du vill prata om, så strunta i mina funderingar :)

Svar: hej! jag har varit student sen hösten 2012 och levt på studiebidraget från csn +att jag jobbat lite extra på mitt gamla jobb, ca 4000kr totalt. på sommaren lite mer. anledningen till att jag kunnat bo här är att jag hade en del pengar sparade sedan innan +att jag har lånat en del från mina föräldrar till husköpet. men det var också ett billigt hus, pga att det endast är sommarboende. nu när jag tagit examen kommer jag ha kanske 5000kr i månaden i inkomst till en början, då jag fått helgjobb på min praktikplats. men jag planerar att kanske starta eget företag, alternativt hoppa på ett förslag jag fått från en vän. under sommaren när jag kan vara här blir boendet billigt. under vinterhalvåret behöver jag annat boende och då blir det förstås lite dyrare, men jag har priorioterat att bo tillsammans med andra under vintern. dels för att jag gillar kollektivlivet men också av ekonomiska skäl. att bo ihop med vänner i kollektiv är bland det bästa jag gjort, men det kräver ju att man fungerar ihop och delar vissa ideer om hur man vill leva. ska lägga till också att det är ett koloniområde jag har stugan på, även om det inte ser ut så. bestämmelserna är därför annorlunda än för vanliga sommarhus, men husen också otroligt mycket billigare!
Sofia Nordahl

2014-05-03 @ 12:43:58
Postat av: Branka

Hej igen, tack för svaret! Tycker att allt det där är en djungel egentligen, och jag vill ju bara bo i ett litet hus i skogen, men tyvärr är det inte riktigt så enkelt! Får helt enkelt vänta och se vart livet tar mig :)

2014-05-07 @ 18:37:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0