Den dagliga dosen

 

Jag har skrivit förut om en del av de hygienprodukter jag använder. De blir med tiden mer och mer neutrala. Hemma har jag en lista på recept som skrapats ihop både här och där och jag tänkte att det var på tiden att dela med sig av den!

 

Hår;

 

Jag använder nästan uteslutande Urtekrams schampoo och har testat nästan alla sorterna tror jag. Den senaste jag haft är Henna-schampoot som inte alls fungerade med mitt hår, eftersom det alltid tar en evighet att skölja ur. Alla Urtekrams shampoon löddrar knappt alls så det var ovant i början men jag gillar alla sorterna utom just henna-varianten. Kamomillshampoot är en personlig favorit! Jag gillar Urtekram överhuvudtaget eftersom man förstår vad ingredienserna faktiskt är för något. De står på ett språk man lätt fattar och det är Få ingredenser. Just nu har jag balsam från Urtekrams nya nordic birch och det är helt okej. Men föredrar deras andra organic conditioners.

 

Jag har även provat Bodyshops ekologiska rainforest-serie och gillar balsamet som är jättekrämigt och effektivt, liksom inpackningen. Men allra helst använder jag kokosnötsolja i håret som efterprodukt istället för inpackning. Efter tvätt och balsam så låter jag håret självtorka (äger ingen fön) och sen tar jag kokosnötsolja och smörjer det jämnt mellan händerna innan jag drar det genom topparna. Ibland tar jag istället för kokos, tistelolja eller jojobaolja. Jag köper oljor från Crearome som har en del ekoprodukter. Vanlig olivolja fungerar också bra om man inte vill ha en massa olika flaskor som tar plats men är lite fetare och svårare för håret att suga upp verkar det som.

 

 

Torrshampoo använder jag nästan aldrig, föredrar att tvätta ”som vanligt” men jag har en preppad burk torrshampoo för säkerhets skull. Innehållet är det simplaste man kan tänka sig, finkrossade mortlade havregryn! Man gnuggar det jämnt i hårbotten och skakar ut överflödet så är det klart. Har inte använt det nu sen jag låtit mitt mörka hår växa ut så jag vet inte om det blir prickiga spår, men på blont hår så var det utmärkt.

 

 

Hud;

 

Min morgonrutin är snabb kallvattentvätt i ansiktet och sen en hemblandad variant av dagkräm. När jag hittade receptet omnämndes den som nattkräm men jag använder den oftast på dagen också, speciellt om jag inte ska sminka mig efteråt, vilket jag sällan gör.

 

Man blandar 1 del olja (t.ex oliv), ½ del äppelcidervinäger (kung markatta har ekologisk) och 1 del vatten.

Jag har ingredienserna blandade i en glasflaska som jag skakar innan användning. Man blir ganska fet i ansiktet i början men det sjunker in väldigt fort när huden har vant sig. kanske fungerar detta bäst på vintern då luften är torr. I somras använde jag bara vatten och äppelcidervinäger på morgonen utan att tvätta mig med bara vatten först. Som ett sorts ansiktsvatten kan man säga;

 

Man tar 1 del äppelcidervinäger+ 4-10 delar vatten beroende på hur känslig man är för vinägerlukten och i huden. Vinägern förångas för övrigt ganska snabbt när den kommer på huden vilket får lukten att försvinna.

 

Som sminkborttagare fungerar en naturell olja, typ tistelolja, oliv eller mandelolja. Men man ska vara försiktig runt ögonen. (jag köper f.ö ingen lös bomull till detta längre utan har små klippta handduksbitar, som sen tvättas i maskin, eller kokas).

 

 

Till kroppen använder jag nästan uteslutande kokosnötsolja istället för lotion men olivolja är också riktigt bra, direkt efter dusch.  Jag gör just nu slut på en burk hampa-fotkräm från bodyshop men kokosnötsolja fungerar lika bra, särskilt om man smörjer fötterna innan man ska gå och lägga sig och tar på ett par strumpor.

 

Kristalldeodoranten har jag skrivit om ganska nyligen.

 

Jag gör egen skrubb av socker och olivolja, vilket jag också skrivit om förr. Det är ett recept väl värt att pröva, inte minst för att det innehåller sånt man oftast redan har hemma. man blandar olja och socker till en tjock gröt och förvarar i burk med lock- färdigt. Vill man ha lukt kan man droppa i lite eterisk olja.

 

 

 

Tvål och rengöring;

Jag är inget fan av pumptvål och undviker helst det eftersom det i milösynpunkt är en riktigt onödig produkt- man fraktar en massa vatten i förpackningar som snabbt kastas bort. Efter förra årets indienresa till fairtrade-producenter så köpte jag på mig en massa tvålar direkt från Palam- fabriken i Tiripur. Det blev ganska tungt på hemvägen men jag har gett bort en massa. I marknadsföringssyfte förstås;) Dock har jag på ett år gjort av med knappt  2 eller 3 tvålar, och då använder jag de till det mesta. Kökstvål, badrumstvål och fläckborttagare. De här tvålarna säljs också i Sverige förstås, av The House av Fair trade, på Indiska och i fair trade-butiker för att vara mer specifik. Så nu vet ni var ni ska gå! Fair trade arbetar aktivt för att ekologisera jordbruk och tillverkning, men är inte alltid eko-certifierat. Det beror på hur många år man varit ansluten och hur långt man kommit i processen.

 

Galltvål har jag också hemma och är en ”naturlig” fläckborttagare. Som namnet antyder innehåller den galla (oxgalla f.ö), som är starkt smutslösande och jag använder den när inget annat fungerar.

 

 

För vanlig textiltvätt använder jag tvättnötter. Har gjort det i tre år nu och aldrig gått tillbaka till tvättmedel. Ser ingen som helst anledning till det eftersom nötterna fungerar. Tvättnötter odlas i asien och är egentligen frukter från ett stort träd, Sapindus Mukorossi. Påsen med 2 kg nötter som jag köpte då, för 2,5 år sen väger idag kanske 1,5 kg? Som ni förstår är det sjukt drygt och värt den långa transporten.

 

I sommar har jag tänkt odla såpnejlika, som innehåller samma tvålämne som nötterna, saponin. Det återstår att se hur effektivt det är, men jag hoppas kunna tvätta både kläder med ett sånt avkok och även diska i. Eftersom jag bor på ett vattentäktområde och faktiskt saknar riktigt avlopp så Vill jag verkligen göra allt rätt och släppa ut så lite skit som möjligt.

 

 Och så det andra;

 

Ni som hängt här ett tag vet ju också att jag är en riktig sophatare:) och gör vad jag kan för att slippa brännbart avfall. Bindor och tamponger är sånt som jag är glad att jag slipper köpa numer. Promotar fortfarande för menskoppen, efter många års trogen användning. Och tygbinda förstås.  Gillar man inte det så finns flera andra alternativ. På t.ex jordklok.se  kan man se vad som finns.

 

Jag tror inte riktigt på produkter som tillverkas för att brännas. Man pratar om att det blir värdefullt bränsle och det är ju sant. Men det betyder inte att det inte finns bättre sätt att skaffa energi på. Inte minst pga av det faktum att vi gör av med mer energi än vi faktiskt har råd med. 

Sen är det ju så att ingen är perfekt och jag fuskar förstås också ibland. Men det är en helt annan historia;)

 

Hoppas listan varit till hjälp på något sätt!

 

Den som vill ha tips på smart smink ska besöka Junes abstracts! För övrigt är npgra av hemblandningsrecepten nog därifrån också, om jag inte minns fel.

 


Kommentarer
Postat av: malin

tack!

2013-03-13 @ 22:30:39
Postat av: TuvaMinnaLinn

Ska kika på tvättnötterna, har letat runt lite efter något att ersätta tvättmedel med. Nu när vi ska ha barn känns det extra viktigt eftersom jag själv har haft eksem sedan blöjtiden.

2013-03-18 @ 18:58:42
URL: http://www.tuvaminnalinn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0