Basics



 
tack för responsen på föregående inlägg! den tar jag emot och ska bearbeta lite:)
 
 
I helgen var det riktigt milt ute =bra för inomhusklimatet. Däremot blev jag överraskad över att vattnet var avstängt  där jag i vanliga fall kan hämta, så det blev till att smälta snö. Jag har en kokplatta på själva kaminen så man slår två flugor i en smäll när man eldar vilket är suveränt. 
 
Inte förrän nu har jag skaffat termometrar så jag kan se hur varmt/kallt det är ute och inne. Det kan vara intressant att hålla koll på, särskilt då min frys lägger av när det blir för kallt inomhus. 
Konstaterat; runt 15 grader är det på morgonen om man eldat kvällen innan och det är -3 ute, det är knappt så man uppfattar det som kallt faktiskt. sen efter en rejäl brassning så steg det till +27. Då var det så varmt att det var knappt det var skönt ens. Men det är klart, jag kunde ha sommarklänning på och fötterna bara! Det är ett plus:)
 
Själva tiden verkar upphöra när basbehoven inte bara finns där av sig själva. Vill jag ha värme måste jag gå ut och hämta ved och tända en eld (tack gode för att jag slipper hugga den, dock). Samma sak när det gäller vattnet. Jag tar verkligen inte detta för givet på samma sätt som jag en gång gjort. Samtidigt så ser jag inte att jag förlorar någonting, jag bara vinner hela tiden. Och det bästa av allt är väl ändå när jag har besök och får dela alltihop med fina vänner. Skepsisen byts förvånansvärt fort ut mot fascinantion och skratt. Det är så jäkla härligt helt enkelt.
 

Kommentarer
Postat av: Markus

Kan bara hålla med dig i allt även om jag har samma temperatur som ute på morgonen :) Man lär sig verkligen att inte ta något för givet. Rinnande vatten och elektricitet, lampor, värme! :D

Svar: burr säger jag, hur tar du dig ens upp på morgonen då? eller kankse mer befogat att fråga hur du kan sova i minusgrader? blir ganska mkt natteldning kan jag gissa:)
Sofia Nordahl

2013-01-29 @ 18:33:50
URL: http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com
Postat av: TuvaMinnaLinn

Det är gott:)
Vi hugger veden och torkar den på landet, till och med fällde vi ett träd i sommras.
Det är en hel vetenskap det där med ved har jag märkt. Men mannen (som gör mest av det) verkar njuta rätt mycket.

Svar: ja man inser inte hur mycket jobb det är bakom alla de där momenten, förrän man prövar. det är lätt värt det dock, när man inser hur mycket man får tillbaka. det är som att helt nya värden dykt upp i livet! på ont och gott, men mest gott:)
Sofia Nordahl

2013-01-30 @ 17:12:53
URL: http://www.tuvaminnalinn.se
Postat av: Markus

Nu när jag bytt vedspisen mot kamin och sparspis så eldar jag någon timme innan jag kryper ner. Med mycket täcken klarar man sig fint i sängen. Det är när man ska gå upp det blir jobbigt :) Man vill helst ligga kvar i värmen. Natteldning vill jag inte hålla på med, pririterar min skönhetssömn :D

2013-02-02 @ 14:19:23
URL: http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0