bits+pieces

 
 
Längtar något vansinnigt efter vår! Förra veckan stod lök och andra vårväxter på schemat. Efter att ha bläddrat i växtkataloger och ritat blomsterrabatter i en vecka kändes det som att jag skulle krevera när fredagen kom med ännu mer snö.
 
Jag har adopterat en bit kombucha-svamp. Stötte på den för några år sen, när jag bodde på Teneriffa men har inte tänkt på det sen dess. I kollektivet på skolan så är det däremot ganska många som har. Lite läskigt att hantera om man är äckelmagad skulle jag tro, men det har jag turen att slippa vara.

Den senaste inlämningsuppgiten vi haft ynnesten att göra är en hypotetisk frilandsodling med växtföljd. jag trodde jag kunde något om odling, tills den här kursen började ungefär. det hela går ut på att man flyttar grödorna år för år så att man inte får växtföljdssjukdomar (alltså när jorden blir trött på att bara få samma mat jämt och strejkar), men det är ca tusen andra saker att ta hänsyn till också. väldigt lärorikt som jag aldrig vill vara utan igen!
 
 
 
det hela har förstås gjort att jag inte kan hålla mig borta från att planera min egen odling hemma. lite tidigt kan man tycka. (alla mer eller mindre hårda grönsaksförpackningar i plast är superbt att så i, jag samlar sedan i höstas. de med lock blir som små drivhus)

 
men det är det faktiskt inte alls! det är tom flera grödor som ska sås januari-februari för att flyttas ut i maj.

 Kronärtskockan t.ex, som nu står på mitt fönsterbräde! Snart ska det sås en hel del till  -lavendel, chilipeppar, aubergine och klockranka står på tur. 

för att väntan inte ska kännas outhärdig har jag beställt pluggbrätten och en massa fröpåsar redan. igår kväll satt jag uppe till kl två och gjorde växtföljd och ritning till mitt eget friland. det känns så fint att kunna säga det. tänk att jag äntligen har en trädgård! 

 

Kommentarer
Postat av: malin

åh, roligt! har just sått chiliplantor för första gången i mitt liv. gör likadant med gamla grönsaksförpackningar, känns bra med återanvändning och inte bara -vinning.

det skulle vara roligt om du typ kunde snacka lite om växtföljd i ett blogginlägg och berätta hur man gör. jag har bara tänkt på sånt med hänsyn till näringen i jorden, med en växtföljd på fyra kategorier växter.

Svar: jag trodde inte att det skulle vara så mycket meck med växtföljden som det faktiskt är. jag kan gärna skriva en rad om det när jag kommit igång mer med odlandet. det ska bli intressant att se hur det utvecklas men det bästa är förstås att få lära sig hur naturligt jordbruk fungerar.
Sofia Nordahl

2013-02-20 @ 18:46:37
Postat av: lisa

vilken fin soffa du har :)

Svar: hehe här i kollektivet klagar alla på soffan. fast det har nog mest att göra med att den är obekväm som få.
Sofia Nordahl

2013-02-20 @ 20:02:19
URL: http://popflickan.blogg.se
Postat av: Erika

Kul att jag hitta denna blogg via jordliv. Jag har också gåttFT-kursen året innan dig med benton&co och va nära på samma ställen som du i india. Fina bilder o mysig läsning i din blogg :) //Erika

Svar: åh vad kul:) då har jag säkert läst din rapport! (måste kolla arkivet)
Sofia Nordahl

2013-03-01 @ 22:13:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0