plommonläder

 
Jag hörde om hur man kan göra eget fruktläder för kanske ett år sen, när BBC-serien "The edible garden" med Alys Fowler gick på svt. förra året blev det aldrig av men i år så var jag besluten att prova på. Mina föräldrar har ett stort plommonträd som bär så mycket frukt att det måste stöttas med brädor. ett år gick det nämligen mitt itu pga vikten från plommonen. paj och saft på plommon tycker jag är sådär, smaken blir ofta lite unken så det är kul att hitta nåt sätt att använda plommonen på. när man gör läder så tvättar man och kärnar först ur frukten.
 
 
nästa steg är att koka upp och låta sjuda, skumma av och tillslut mixa till en jämn smet. man kan tillsätta lite socker om man vill men det är inte säkert att det behövs om man har en söt sort. mina plommon fick koka en stund eftersom smeten var för rinnig i mitt tycke.
 
 
sen häller man ut på en smörad plåt eller bakplåtspapper och ställer in i ugnen på ca 60 grader. ugnsluckan ska inte vara helt stängd, för fukten måste kunna komma ut ordentligt. efter ca 6-7 timmar börjar frukt"lädret" få en bra yta, klistrigt när man sätter fingret mot och seg konsistens. 
 
 
 ungefär såhär ser det ut då.
 
 
nästan som torkat kött! och så ska det gå att riva i längder med händerna.
 
 
i recepten jag hittat på nätet står det kort och gott att det förvaras i glasburk men inte hur, så jag har min nu fulla burk i kylskåpet. blir ett syrligt, gott snacks eller så blötlägger, eller klipper man och använder i matlagningen.
det är ett bra sätt att konservera om man inte har mycket frysutrymme, vilket jag inte har. plus att det blir en väldigt fin smak på det hela.
 
ska plocka mer plommon nästa vecka! (och varför inte prova med hallon, krusbär, vinbär eller blåbär om man har det!)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: malin

åh, spännande. har hela dagen funderat och sökt efter olika recept för konserveringsmetoder av frukt bär mm så det här var ett välkommet tips!

Svar: vilken tur då:)
Sofia Nordahl

2013-08-24 @ 20:47:54
URL: http://fyratips.tumblr.com
Postat av: LisaTorun

Vilket bra recept! Har faktiskt också undrat över hur man gör det där, men inte riktigt haft tid att ta tag i det. Tack för inspiration!

Svar: kul att det uppskattas:)
Sofia Nordahl

2013-08-27 @ 09:46:33
URL: http://torunfirouzeh.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0