kretslopp

 
 
 
jag har så mycket planer för mitt nya hem, så mycket nytt att lära sig och ta hänsyn till. jag har hunnit med en hel del inne i huset (ska visa snart) men trädgården är ju en minst lika stor, om inte större utmaning. sen jag flyttade in har jag inte gjort något nämnvärt. jag ordnade en kompostplats redan i somras och fick en gul klätterros i inflyttningspresent.
 
målet är att kunna använda mig så mycket av det som redan finns här på tomten. att ha trädgård kan bli så sablans dyrt om man inte ser upp och särskilt om man har bråttom att få ordning på allt. det mesta man vill ha går att ordna till liten kostnad bara man har tålamod.
 
just nu observerar jag och krattar löv. löven får sen hamna på odlingslotten och hjälpa till att hålla näringen kvar i matjorden till i vår, jag har även börjat vänja mig vid det här kretsloppstänket. eftersom vattnet är avstängt och jag går några hundra meter för dricksvatten så använder jag regnvatten till tvätt, disk och rengöring. vissa morgnar får jag ta en sten och slå hål på isen i regntunnorna men än sålänge går det faktiskt bra och jag kommer nog använda mig så mycket som möjligt av regnvatten till inomhusbruk även när de sätter på vattnet i vår igen. men eftersom jag inte har något avlopp så funderar jag på hur jag ska göra nästa år för att slippa hälla ut slaskvatten som ev påverkar grundvattnet. ute vid kulturcentret i järna (fd rudolf steiner seminariet) så har man byggt dammar som naturligt renar allt vatten innan det rinner ut i östersjön. alltför komplicerat för en liten trädgård som min men  värt att undersöka om det finns något man kan göra som ger en liknande effekt! som ni förstår är jag otroligt sparsam med vattnet nu under vinterhalvåret pga den knappa tillgången och av ovilja att kånka. då blir det inte heller så mycket att rena. det är förstås a och o att shampoo och sånt är kemikaliefria om man vill få ut det mesta av ett sånt system. de flesta såna produkter är helt borta ur mitt sortiment så det ska nog gå fint.
 
det känns på många sätt bra att det är höst nu. det betyder att man kan vila, luta sig tillbaka, dricka lite kaffe och filosofera ut vad man ska göra med alla idéer. i skolan har vi grävt hela förra veckan men hemma är det ett helt annat tempo. här ska det smältas, bearbetas och mogna så det blir så bra som det bara kan.
alla hjälpande tips mottages:)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0