hem ljuva hem

 

Jag har sovit här i en vecka nu. Jag hetsar mig igenom dagarna. Med arbete. Med resor fram och tillbaka. Från det gamla hemmet till det nya. Det är slutspurten innan skolan börjar.

 

När jag kommer hem till stugan på kvällen är himlen svart. Det går knappt att se den egna handen en halvmeter framför ögonen. Himlen är svart men stjärnorna tycks lysa starkare än på något ställe jag bott förut. Här finns inga gatlyktor. Ytterst få av husen jag passerar är upplysta när jag passerar. Jag promenerar från bussen i bleckmörker. Jag njuter av varje steg och av tystnaden när bussens bullrande och baklyktor försvinner bort. Fortsätter in i skogen. Är glad att jag för länge sen gjort mig vän med natten. För mörkret skrämmer mig inte längre.

 

Planerna för stugan är blygsamma men tar ändå all överflödig tid i anspråk. Jag ska måla invändigt, och utvändigt behöver fönstren kittas om, takläkten bytas och trädgården anläggas. Samt getingboet i taket elimineras (jag hör de tugga om natten).

 

Jag värmer vatten för att kunna diska, tvätta och duscha. Livet saktar ner i dessa sysslor. När allt runtomkring känns stressigt inger det en känsla av trygghet.

 

Jag har bott här en vecka men en sak är redan säker, här kommer jag trivas.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: malin

har precis läst igenom hela din blogg, från 2009 till nu. kan tänkas lite stalkeraktigt.. haha.
du är en stor inspirationskälla för mig!

Svar: så fantastiskt att du känner dig inspirerad! inte alltid man får sånt fint gensvar så det tackar jag för:)
Sofia Nordahl

2012-08-23 @ 22:38:21
URL: http://rastromaldita.tumblr.com/
Postat av: lisa

låter underbart

2012-08-26 @ 12:57:54
URL: http://popflickan.blogg.se
Postat av: Titti

Så mysigt. Jag försöker också bli vän med mörkret igen. Tror det är något som etsat sig fast från när jag bodde i stan - mörkret är farligt-tankarna.

Svar: jag är fostrad till att undvika mörka platser. nu gör jag tvärtom, och vilken frihet! faktum är att det är det som gömmer sig i mörkret som är skrämmande- men det kan lika gärna vara du som står där..
Sofia Nordahl

2012-08-27 @ 10:27:12
URL: http://halvelva.blogspot.com
Postat av: Markus

Ser ju helt fantastiskt fint ut! Härligt att ha ett alldeles eget hus som du kan rå om. Du verkar vara grym på att mysa till det! :)

Svar: ja är det nåt jag kan så är det nog det;)
Sofia Nordahl

2012-08-28 @ 14:17:18
URL: http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0