God (god) Jul

'
Såhär i annalkande juletider är det lätt att gå lös på shoppandet och julklappsletandet utan att riktigt tänkta till. Vad är det som vi faktiskt behöver och vill ha? Och såklart, hur kan jag köpa detta och samtidigt bidra till en bättre framtid? Jag gillar att tänka mindre företag, som satsar på kvalitet och värnar om Riktig mångfald och hållbarhet. All eloge till de som pysslar ihop sina egna julklappar eller istället för att shoppa bara tar det lugnt och äter gott under julen. Alla gör ju olika, själv gillar jag att ge bort saker, men bara om det finns en riktig tanke bakom presenten. Samma sak med sådant jag får. Hellre 1 bra julklapp än 10 mindre bra. Och helst begagnat eller antikt förstås:)
'
Här kommer min miniguide för att handla bra i jul!
'
Faktaböcker är en superb sak att ge bort om man ärligt tror att personen i fråga kommer använda sig av boken! Samma sak med prenumerationer. Slow gardening och Stefans lilla gröna är böcker som jag önskar mig! En prenumeration av Camino gav jag mig själv i present för inte så länge sen, och kan varmt rekommendera till den medvetne konsumenten!
'
Minh säljer traditionellt Vietnamesiskt hantverk från små familjeföretag. Porslin, överkast i sammet och hushållsredskap kan man bl.a. hitta här. Minh ligger på Odengatan 28 i stockholm men har även en webbutik. Där kan man även läsa om företagets idéer om etisk handel.
'
LP skivor är lätt att ge bort till de flesta entusiaster av äldre grejer. Ge bort en skiva med personens favoritband eller bara någon med fantastikst omslag. Har mottagaren ingen spelare kan man istället rama in skivan och ge bort som tavla! Har du ingen skivbutik i närheten så kolla tradera
'
'
Granit och Bodyshop är visserligen inga små företag men föregår med gott exempel på en del punkter. Body shop samarbetar med många mindre kooperativ när de tar fram sina produkter och har även lanserat hudvård utan skadliga ämnen! Granit Omtanke tillverkas med mindre naturslitage och större hänsyn till människa och miljö. Båda dessa initiativ är värda att uppmärksamma när vi handlar i jul!
Jag vill även slå ett slag för stockholmsbaserade butiken Gryningen på folkkungagatan som nu öppnat webbutik, hurra!
'
Afroart handlar med Fair trade och färggranna återbrukshantverk när det gäller inredning, kläder och smycken. Absolut värt en titt för alla julhandlare med sinnelag för det lekfulla!
'
Sist men inte minst för den som funderar på nyårsblåsan eller kanske vill unna sig själv en fin vintagejulklapp vill jag rekommendera fina Odd Lovin som drivs av Minna, som älskar Vintage och gjort det till sitt jobb! Här hittar man fantastiska plagg med all fakta som behövs därtill. Klänningen ovan blev min för nån vecka sedan och hänger på sovrumsdörren i väntan på nyår eller annat fint tillfälle!
'

Kommentarer
Postat av: Mirijam

Jättebra tips, speciellt det där med att ha saker hemma man kan ge bort ifall de passar någon annan bättre, det gjorde jag senast i går!

2011-12-20 @ 09:37:10
URL: http://mirijam.blogspot.com
Postat av: Sofia

ja, mer sånt! vi behöver bli bättre här i väst på att värdesätta saker, och sluta behandla gammalt som skräp.

2011-12-20 @ 20:27:47
URL: http://lomeyende.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0